onsdag 9 mars 2022

Kliande häst

 Teo har alltid haft mycket tjock päls vilket leder till mycket stöv och kliar sig gärna och mycket. Därför håller jag honom helrakad under vintern så att jag får tag i stövet när jag borstar honom. Han verkar gilla att vara helrakad och njuter när jag kliar honom lite extra.

Nu verkar det som om jag har fått en likadan häst till. Solfari har jag låtit bli att raka eftersom han är en unghäst och man ska (väl) låta bli att pilla för mycket på dessa unga förmågor. Tyvärr blev han lite varm när han kom in på box, trots att vi har väldigt kallt stall, så jag rakade halsen på honom i vintras. Det jag nu har noterat är att han kliar sig otroligt mycket. När jag släpper ut honom i hagen så springer han till träd och börjar skrubba sig. Det är inte normalt! Dessutom har han två kala fläckar på rumpan. 

Så min första tanke var pälsätare. Dessa små varelser äter av pälsen och det kliar när de rör sig och pälsen blir avklippt överallt. Kommer ofta på långhåriga hästar och jag kan lova er att Solfari var väldigt långhårig, typ isbjörn. Rådfrågade med veterinär per telefon, efter att ha jagat veterinärer som inte kräver att de ska komma (varför ska de alltid komma till stallet??) och till slut hittade jag en veterinär som kunde diskutera per telefon. Vi kom på flera olika lösningar såsom att tvätta hela hästen i klådstillande medel men.. han är så långhårig och har sån tjock päls så det första vi båda tänkte på var: Rakning. 

Så, jag rakade min guldgule prins. En total helrakning. Hans andra rakning och jag måste säga att han var en guldklimp. Stod blixstilla och bara lät mig föra den läskiga ljudliga el-maskinen runt hans kropp.  Genom att raka såg jag också vad det var för problem.

Han har sådan tjock päls så han har varit fuktig längst in.. och på så sätt fått fukteksem, eller om man vil säga: Regnskållor. Hela kroppen var fylld med små små krustor och mörkbruna fläckar. Han ser nästan ut som "Lilla Gubben" i Pippi Långstrump-filmerna. 

Och när pälsen kom av, slutade han direkt att klia sig.. Så nu vet jag det inför nästa år - det blir rakning av 2 pållar inför vintern 2023..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar