måndag 28 mars 2022

Ny stallkompis och Solfari börjar bli ridhäst

 Jamen det här gick ju fort!! Det kommer en ny stallkamrat till oss i maj med en valack.. En hel underbar familj faktiskt med mamma+pappa och 3 barn och alla älskar att rida! Jättekul!!

Solfaris utbildning ökas på nu. Det har gått riktigt bra och jag är så fascinerad av hur lättlärda unghästar är. Det blir alltid en sådan överraskning när de bara accepterar allt. 

Han har jobbat på med longeringen och kommandon och i helgen fick han sadel för första gången. Det var som om han alltid har gått med sadel för han bara "och?, det här kan jag morsan".. Riktigt flott är han också när han rör sig så det ska bli en riktigt spännande inridning. Ser fram emot tävling på honom om typ 2-3 år, då är han alltså 6-7år. 


En sak jag har lärt mig under Brana-tiden samt under pandemin.. 

MAN SKA INTE HA FÖR BRÅTTOM!

Det är så onödigt att stressa fram hästarnas inridning, ni som har läst mina inlägg under åren vet att jag är ganska mycket emot det här med att rida in hästar vid 3 års ålder. Att träna dem, javisst, men träna vettigt. Handhästa, promenera, jobba från marken men vänta med att sitta på dem. Vänta med träns, bett och annat. Låt unghästar vara just unghästar och skelett, senor, ligament är inte redo förrän vid 6års ålder. 

Det kanske finns en anledning till varför islandshästar börjar få så mycket problem med kroppen nuförtiden?? Vi kanske helt enkelt rider in dem vid för ung ålder, kräver för mycket av dem precis när de är "klara" med inridningen?  

Näe, jag skyndar hellre långsamt.  Teo börjar nu bli rätt redo för att jag ska börja tävla på allvar, tidigare har jag bara testat typ 1 tävling per år.. Men nu är alla tävlingsgalna efter 2 års frånvaro så det är ingen idé att stressa fram till tävling känner jag. 

Har jag väntat i 5 år med Teo, köpte honom vid 5års ålder - han är 10år nu, så kan jag vänta lite till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar