torsdag 25 april 2019

Många saker på G

Jösses så mycket jag har under mina fötter just nu.

Först är det dessa två träningshästar jag har som kom i början av året. Den ena är en äldre kille som bara ska tränas upp i kondis och få lite tävlingstagg och så är det en ung förmåga som jag började rida in nu i april. Det har tagit lite tid (enligt mig då men egentligen har det gått fort) med unghästen men nu kan jag äntligen börja rida på allvar. Unghästen har varit lite oförstående över det här med att gå fram men efter lite olika försök så förstår hästen nu vad jag vill och springer mer än gärna framåt. Wohoo! Jag har provat lite olika alternativ, med ledare, med häst framför oss, med spö, med smackningar, med godis och det jag har märkt är att kombinationen tålamod, smackningar, vinande med spö (absolut inte på hästen för då blir han arg) och massa massa beröm - då har polletten ramlat ner! Nu springer hästen framåt direkt så fort jag smackar och lägger till skänklar. Nu ska vi bara kombinera med att kunna svänga också..

Sedan ska då stallkompisens dotter tävla Teo den 4 maj, vilket gör att jag tränar henne på Teo. En hel del lektioner och massa funderingar på bästa möjliga ridsätt för henne, då Teo inte är den enklaste hästen att rida. Mycket häst att samla och dessutom lat men ändå het. Svår kombination. NU fungerar det riktigt bra och snart är det upp till bevis att det har fungerat. Tävling på G.

Sedan då att jag själv försöker hinna med att rida Teo, så jag och han tillsammans är redo för tävling. Vi ska tävla nya grenar (V2 + T3) vilket kräver en hel del från oss och jag har satt upp rätt höga mål för oss båda.

Ovanpå allt så har jag då köpt unghingst. Som jag har försökt hitta boende till, vilket jag precis har hittat. Han åker till Stenholmen samma dag som jag hämtar honom i Blekinge. Där ska han vara som hingst i 2 år och sedan får vi se om han ska behållas som hingst eller kastreras. Hem till mig ska han i alla fall, om allt går enligt plan, efter 2 år.

Plus mitt hem. Nu kommer våren/sommaren då allt ska börjas med ute. Det är ved som ska klyvas, tomt som ska mekas och altaner som ska fixas. En väldans massa!!

Dessutom mitt vardagsjobb då med allt vad det innebär. Mässa, fakturor, kunder och annat skojsigt..

Vi kan lugnt säga att jag har mycket just nu! Maj månad kommer bli väldigt hektisk!! Men allt har ett slut och sakta men säkert ´kommer det lugna ner sig:

5 maj kommer Teo bara vara min igen då stallkompisens dotter har tävlat den gång som jag lovade.
10 juni åker träningshästarna hem till sin ägare

Och sedan är det bara Teo och jag kvar.. Vi kommer fortsätta träna och tävla tillsammans i två år, ensamma.. Om det inte kommer nya träningshästar.. Men i nuläget är planen att det ska bara vara han och jag i två år, för sedan kommer Solfari och då blir det träning tillsammans med Teo och Solfari.
Jag kommer nog tycka att jag har för lite att göra under dessa två år och hitta på något nytt. För är man van med högt tempo - så kommer det kännas konstigt med att ta det lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar