måndag 8 april 2019

Ny häst till flocken!

Fredags kväll kom då stallkompisens dotters häst, Taktur! Ytterligare en fux i flocken. En riktigt RIKTIGT cool kille. Han kom in i stallet, in i boxen, brydde sig inte om de andra hästarna (som stod och sniffade efter den nya killen) utan ställde sig helt lugnt i boxen, mumsade på hösilaget. Brydde sig inte heller om hästarna efter han hade mumsat klart. Snacka om van resenär.

Den första veckan kommer han få gå i egen hage bredvid våra killar så de får vänja sig lite vid honom. Helgen som kommer ska de få gå tillsammans, den enda fria helg vi har faktiskt. Alla andra helger är uppbokade för kurser, tävlingar osv..

Vi gör lite olika vid hopsläpp beroende på vilken flock vi har. Eftersom Teo är rätt stark ledare och bevakar även sin mat rätt rejält, så kommer vi släppa ihop dem efter de har ätit klart frukosten så det inte blir en debatt om maten. Teo tar ju en hög och stannar kvar vid den högen tills allt är slut men sedan anser han att, om det finns ngn mat kvar någon annanstans, så är det hans mat och alla andra ska helt enkelt flytta på sig.  Inte optimalt när man släpper ihop nya hästar till flocken. Så då får de äta klart först och sen sätter vi ihop dem.

Ridning har jag ägnat mig åt i helgen också. Red Teo både fredag, lördag och söndag. Lite olika tider beroende på mina fodringspass men rider det gör jag! I ur och skur, för det pissregnade på söndagsmorgonen, svinkallt på lördagskvällen och blåsigt på fredagskvällen. Teo går just nu, vansinnigt bra! Riktigt taggad är han och lätt i handen, mjuk i sidorna och villig att jobba. Han är sannerligen en häst som ska gå varje dag och har kondition som en maratonlöpare.

Träningshästen red jag också samtliga dagar. Riktigt rolig häst det här. Jag gillar alla typer av hästar men det är något visst med femgångare och den här killen är en femgångare. Låg i flygande pass några omgångar också. Sån mäktig känsla när man ligger i flygande pass och märker att hästen kan mer, vill mer, kan öka mer..

Unghästen fick pausa i helgen då han har burit runt på mig hela föregående vecka. Ryggen måste få vila på honom och hjärnan likaså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar