fredag 5 april 2019

Unghästen

Igår var en väldigt rolig dag. Jag "red" runt med unghästen på ridvolten med ledare. Det kändes lite som en ponnyridning då jag satt på hästen, drev med röst och bromsade med röst medan min stallkompis hade delta på unghästen, grimskaft och gick runt runt på ridvolten med oss. Löst grimskaft men OM något skulle hända, så finns hon där som support.

Unghästen skötte sig underbart. Gjorde exakt vad jag bad om och var helt obekymrad om mig. Magiskt!

Men det är något häftigt med unghästar. De tar sig an varje uppgift med sådan obekymrad glädje och bara vill vara till lags. Visst kan det hända saker men ofta beror det på att unghästen (eller den som tränar unghästen) är okunnig och förstår inte vad som ska utföras. Men när unghäst, tränare, ryttare väl samarbetar är det så häftigt att det går så fort att rida in unghästen.. Jag blir alltid lika imponerad!

Den här lilla krabaten köpte jag när hon var 2 år, tränade som handhäst i 1 år (då hon var 3) och red in som 4-åring. Hon finns nu hos en familj i Norrtälje som har henne som barn/familjehäst. Riktigt rolig lite dam att rida in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar