torsdag 11 april 2019

Unghästpremiär ensam

Igår red jag unghästen helt själv!! Ja, eller red och red - jag åkte runt på hästen på ridvolten utan ledare.

Min stallkompis hade åkt hem då de hade ridit klart, stallkompisens dotter fick en lektion på Teo och sedan red jag träningshästen med lite filmning..  Inte den bästa ridningen men bra att se hur det ser ut för stunden..


Sedan när de var klara så åkte de hem men jag var fortfarande väldigt ridsugen.. Så, jag sadlade, tränsade unghästen och gick ner till ridvolten men före jag gick ner bad jag en storhästkompis i stallet att komma ner till ridvolten om jag inte hade dykt upp efter 30min. Säkerheten måste man tänka på, allt kan hända med unghästar. Ibland har man liksom inget val än att jobba ensam och jag kände mig så pass trygg med unghästen att kunna jobba ensam.

Ner på ridvolten och så lite arbete vid hand för att sedan sitta upp. Jag har åkt runt på unghästen med ledare men aldrig ensam. Jag bad unghästen gå framåt och voila. Vi gick framåt.. I full storm, snön piskade oss men framåt gick vi. Lite mer fram, massa beröm och sedan satt jag av. Duktig häst och man ska inte skynda på när man rider in.. Sakta men säkert ger hållbara trygga hästar.. Väldigt nöjd åkte jag sedan hemåt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar