torsdag 23 november 2017

Självinsikt - föreläsning

Jag gick på föreläsning/föreställning igår gällande om att betrakta sig själv som ett företag och hur man kan lyckas som företag. Den heter Jag AB 2.0.. Alltså en bättre version av mig själv..typ.

Otroligt intressant föreställning/föreläsning som gick från allvarlig-rolig, ledsen-glad, hysterisk-rofylld och som gav mig en hel del svar på HUR jag själv tar in information från någon annan till VAD jag bör tänka på när jag förmedlar information till andra.

Man skulle helt enkelt betrakta sig själv som ett företag och se Nuläge, Önskat läge, Reaktion, Hinder, Agera, Stödpositioner, Uppföljning och hur man kan använda dessa hjälpmedel - allt som du själv då har inom dig.

Ett exempel som jag gillade var att när man lever med någon.. OM du kommer hem varje dag och gnäller om att allt har varit såå jobbigt, du är såå trött och allt sådant.. Vad tror du din kund (alltså företaget motsatta partners) anser om det här? Att du varje dag kommer hem och beter dig så här? Skulle du som kund gilla att mötas av detta??
Och att du då säger "du har tagit mig som jag är och acceptera det - för jag kan inte förändas" är bara "bullshit".. Du, som företag, kan alltid växa och "levla" en nivå..

Ändra dig genom att förstå Nuläget, se Önskat läge och försök ta dig dit.. Hinder stöter du alltid på (alltså saker som gör att du inte tycker det är så kul att fortsätta sträva mot önskat läge) men har du en Stödposition "vägg" (m a o vad är det som gör att du drivs framåt, t ex att du vill vara i ett partnerskap och du älskar denna person du lever med) och att önskat läge känns viktigare än nuläget, så försöker du hitta vägen mot önskat läge (reaktion) och sedan agera mot det läget.  Man kan även inkalla stöd (t ex personer) som då hjälper dig genom att följa upp efter agerandet.

Det var en givande kväll med massa insikter från min sida men även från mina arbetskollegors sidor. Bra också när det gäller ridning och min träning för andra..  Rekommenderas starkt, har nog aldrig skrattat så mycket...

Tips för er som vill höra honom: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/571822?programid=2071
http://enhager.com/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar