onsdag 2 november 2016

Snö, snösulor, broddar, vinterdäck, hösilage

Då kom den äntligen.. Den underbara vita snön!  Säkert så beklagar sig många men jag är bara glad. Jag vill ha det vita på marken för då blir allt lite ljusare ute och så är det sååå tyst ute när snön kommer. Visst det är bara blask just nu men man får vara nöjd med det lilla.

Kjartan har sulor fram och 4-brodd runt om, väldigt nyskodd och Teo har än så länge bara 2-brodd runtom men det ska ändras om ca 15 dagar. Då åker snösulorna på och 4-brodden, här ska vi inte halka i hagen inte..

Min bil mår inte så bra så den ska servas innan vintern och jag har kommit på att jag måste nog sätta på vinterdäcken på den också. Eftersom min bil (än så länge) står i stallet, så får jag väl byta däck där. Jag har fått låna mammas lilla pärla under veckan - tack morsan!

Sedan måste jag ta och gnugga geniknölarna lite igen.. Det som jag har befarat har hänt - Theodór äter upp Kjartans mat. Teo äter så mycket snabbare, slukar ca 1 kg på 15 minuter och Kjartan äter 1kg på..tja...40 min-1 timme..  Detta innebär att Teo äter ca 1-1,5 kg MER varje dag än planerat och Kjartan äter ca 1-1,5 kg MINDRE varje dag. Inte alls bra. Kjartan behöver sin mat och Teo behöver visserligen mera käk än Kjartan (han växer och är större) men inte så här.

De har i nuläget fått i hagen:
2kg hösilage till frukost
0,5kg hösilage till lunch
0,5kg HÖ till insläpp - inne i box
2kg hösilage kväll ute

Det här är än så länge höst-giva och jag kommer öka på men problemet är ju Kjartan.
Kjartan är lite kinkig med sina måltider. Får han mycket inne så kommer han inte äta ute och får han mer så slutar han äta. Han brukar vara nöjd med sina 5-6 kg per dag jämt uppdelat under dagen och äter absolut inte mer, oavsett om det serveras till honom (perfekt fri-tillgångshäst)..  Teo däremot äter gärna upp allt..

Problemet är att om jag ökar givan på morgon och kväll så kommer Kjartan hinna äta runt 1.5-2kg och sedan äter Teo upp resten.  Jag kan ju öka på mer än vad nöden kräver men då kommer Teo bli tjock och Kjartan rätt normal i vikt. Jag skulle kunna stänga in Kjartan i en automathage i några timmar men jag tror resultatet blir densamma. Kjartan kommer äta lite och sedan stå och hänga vid grinden för att vilja komma ut ur hagen för att stå så nära brudarna han kan..

Suck, att man aldrig får vara nöjd..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar