torsdag 24 november 2016

Mjällig Teo

Teo har en päls som är tjock, tät och väldigt mycket underull, eller vad man nu säger om hästar. Den är så tät så jag kan faktiskt inte nå hela vägen in till huden med borstar.. Vilket då har lett till lite problem. Han är också mjällig av sig och all den där mjällen (som jag då inte får bort) klumpar ihop sig och blir små samlade torra knölar, överallt på kroppen. Knölarna sätter sig fast och så, om jag då försöker ta bort dem, kan det bli så att jag tar bort en liten bit av överhuden..
När man klappar honom eller gräver in fingrarna lite i pälsen (kliar lite) så blir man snabbt vit och stövig om fingrarna.

Det ska läggas till i det här inlägget att han äter bara hösilage med lågt näringsvärde, har knappt täcke på sig och går ute på dagarna och är inne på nätterna. Och jag märkte att det här har han haft hela tiden, även första dagen han kom till mig (mitt i sommaren) - så det är ett "gammalt" problem. I somras badade jag honom men det gjorde liten effekt.

Jag vet att man ska borsta mycket och komma ner i pälsen samt ha rena vojlockar hela tiden men vad gör man när man har en häst med så tät tjock päls?? Japp, man rakar bort pälsen!! 

Teo ser mindre nöjd ut med att pälsen är borta



Detta var något jag ville undvika, eftersom jag gillar att hästar har sin naturliga vinterrock på sig och det blir ett "nytt" problem med täcken, för han kan inte vara ute naken utan måste då få skydd från vädret med hjälp av täcke. Och så täcks han in i huden igen men nu med täcke, åtminstone dagtid. 

Men nu kan jag åtminstone komma åt huden och rykta min häst ordentligt hela tiden. Plus att tvätta av honom från svett och sånt - rekommendation från Agrias hemsida. Vi får se om jag får bukt med problemet och kan låta pälsen växa ut igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar