onsdag 16 november 2016

Träning träning

Teo och jag tränade igår igen. Det är lite svårt att träna nu på ridvolten då den (tyvärr) inte hann med att bli plogad och sedan har den blivit bortglömd för plogning så jag har ridit i mjuk fluffig snö, det var dock mysigt, men igår och dagen före det så var det blaskig snömodd kombinerad med vattenpölar och mjuk ridvolt under. Inte alls roligt.

Men vad gör man? Jo man rider där ändå eftersom vi behöver träna.

Så vi övade skritt.. En gångart som jag har tränat mycket i 2 års tid på Brana men den här pållen är ny och ibland behöver man finlira i skritten. Jag känner att han gärna "rinner iväg" och blir lite framtung så det blev många halvhalter och be honom att använda ryggen istället för att sänka den. Av och till fick jag flytta bakdelen lite för att få honom aktivera ryggen/bakdelen och ibland fick jag t om göra halt då han protesterade mot mina halvhalter. Inte alls fel att träna skritt..

Men jag har också noterat att vi är ganska dåliga på galoppfattningar så efter en bra stunds träning i skritt så gick vi över till att öva galoppfattning. Alla fattningar fungerade perfekt så det har väl bara varit jag som har varit slarvig tidigare.

Och så gick vi över till tölt-övningar. Vilket egentligen bara är "varsågod att tänka lateralt, Teo". Jag mer eller mindre gör många många mååånga halvhalter väldigt fort och lätt lätt lätt i handen och behövs det så gungar jag i sadeln sida till sida.. Teo samlar sig enormt mycket, känns nästan som om han ska sätta sig ner och så blir vi laterala.. Ibland vill han öka på tempot vilket han gärna får göra så länge vi är i gångarten tölt eller grisepass men så fort det blir vixlingar, trav eller något annat så ber jag honom lugna sig i tempot (ofta med min röst) och så hittar vi tillbaka till vår laterala skritt. Han vill så gärna göra rätt men blir lite stressad, antagligen för hans långa ben som sprattlar överallt..
Igår så grisepassade vi rätt mycket och jag blir så glad över detta!! Tänk att bli glad över grisepass..

Men för att göra det lite roligt för honom också så gick vi ut på grusvägen och töltade (!!) en liten sträcka nedför en lätt sluttande backe och faktiskt uppför denna backe också en liten bit. Sedan var jag supernöjd och vi red hemåt på långa tyglar i skritt..

Kjartan fick sin back-on-track på sig och jag kombinerade det hela med back-on-track på benen också.. Det ska jag inte göra igen - för han kändes svullen imorse när jag kom till stallet.

Men han ser bra söt och nöjd ut med sitt back-on-track täcke och fleecetäcke ovanpå.. Klart och tydligt sover han gott också 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar