måndag 9 maj 2016

Lång helg, domarsekreterare, kapa ved, häst, hage

Vilken underbar helg det har varit, låång och solig. Vi tar det i ordning och med lite bilder.

Torsdagen - då var det bara stall och slöa som var på schemat. Ja, fodra, mocka, släppa ut i hagen på morgonen. Annars var jag bara hemma och njöt av ledigheten förutom på kvällen då jag åkte till stallet för att ta in Brana & Kjartan, gosa med dem och så blev det en liten skrittrunda.

Sidoutsikt från gångbron jag har..

Fredagen - blev det stora kapardagen! Men först till stallet vid 05:30 och fodra, släppa ut mina hästar, mocka men sedan började den. 3 timmars motorsågande för att kapa stockar till 30cm bitar och sedan 4-5 timmars klyvande för att få ved som man kan elda. 
Jajamensan, jag jobbade ensam i solen och njöt av fågelkvittret.  

Därefter stallet igen och så lite skritt samt så upptäckte vi att en av isisarna hade fått kolik. Hujedamig. Den har bytt hage och fick kolik på köpet, inte alls roligt. Ägaren kom och tog över, ringde veterinär och så slangades hästen - men då hade jag åkt hem eftersom jag skulle jobba på lördagen. Fick sms sent på kvällen (tidigt på natten) att hästen mådde bättre.



Lördagen - Domarsekreterare.. Det blev stall på morgonen, fodra, mocka, släppa ut mina hästar och så vidare mot Toftinge och tävling!! Kan man inte tävla själv kan man ju alltid ställa upp som domarsekreterare. 
Informationen till oss domarsekreterare var extremt dålig, vi fick helt enkelt ingen utan jag fick skicka meddelande till Stormurs facebook-sida för att fråga när jag skulle vara där och hur länge. Det räckte ju för mig men för de som är nya i gamet behöver nog bättre information än det här. Det hade blivit något missförstånd mellan funktionärsansvariga - vem skulle göra vad - men inte bra, Stormur.. Vi som var funktionärer fick pastasallad och den var väldigt god men jag hade hellre tagit den där goda hamburgaren som såldes i cafeterian. God service till oss i domarbåsen..
Tävlingen var kul, jag satt med en mycket lärorik domare som berättade än det ena, än det andra om varför hon dömde som hon dömde (20 års erfarenhet)..  Domare har alltid några standardkommentarer och min domare körde mycket med "ok takt, viss bärighet".. 
Det jag personligen noterade var att det var väldigt många hästar som gick med knäckta nackar, alltså inte den där runda överlinjen man eftersöker. Det jag också noterade var att bara höga benlyft inte premieras högt länge, utan mer taktrenhet, undertramp, följsamhet, kommunikation - wohoo!! 

Sedan tillbaka till stallet där jag träffade min stallkompis och vi diskuterade igenom våra problem. Brana äter sönder en hage eftersom hon står i en liten fålla och den här hagen bör inte ätas sönder, plus många insekter där samt hon blir tjock.. Kolikhästen behövde komma tillbaka till sin gamla hage då det var lite för mycket action runtomkring hästen varav den knappt drack något. Så, vi tog beslutet att alla 4 hästar fick flytta tillbaka till sina gamla hage (som ingen annan vill ha ändå)..

Söndagen - Fodra, mocka och så dags att bygga om hagen då.. Brana ska ha liten fålla, kompisens hästar ska ha lite gräs och Kjartan ska ha massa gräs. Summa sumarum, kompisens hästar fick tillbaka sin gamla hage men med lite utbyggnad, Brana fick liten fålla i närheten och Kjartan fick fritt fram till allt annat. Vi byggde en kanal också så att Kjartan+Brana inte kan nudda de andra hästarna, då en av dessa hästar slår med framhovarna och kan på så sätt fastna i trådarna plus att kompisen kan utöka hagen vid behov. 
Kjartan i sitt lyckliga paradis. Han i mitten med brudar på varsin sida om sig. Kan livet vara bättre för en gammal herre på 30 år?? Jo, brudarna kommer in i hans hage men det ska inte hända.

Alla hästar var mycket nöjda och lugna med denna förändring. Det var som om de sa "vi har alltid velat vara här och ha sällskap av varandra"..Kolikhästen hade också återhämtat sig helt från sin kolik och mådde gott igen.

Sedan hemåt och ta hand om den enorma vedhögen jag hade fixat under fredagen. Några kärror in i huset till sin korrekta plats (så slipper jag börja vintern med att bära ved) och många kärrar in i nya vedförrådet på tomten. Det tog några timmar att köra och packa men nu är det gjort!

Sedan tillbaka till stallet, vid 18-tiden, ta in hästarna - mina var ensamma i hagen och lugna wohoo - och så ta en liten skrittrunda med båda i vår ensamhet. Mysigt att bara lufsa fram så här. 
Och sedan fodra hästarna, tappa upp vatten till hagen och så åka och handla för att sedan åka hemåt. 

Behöver jag säga att helgen har varit lång och att jag har fått mycket gjort??  

Ida är totalt slut över att bevaka matte överallt men till slut gav hon upp och gick och la sig på soffryggen på altan. Då hade hon i alla fall koll på omgivningen, både baksida och framsida plus matte som sprang fram och tillbaka hela tiden..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar