torsdag 24 mars 2016

Påskledigt

Nu tar bloggen påskledigt. Jag ska elda som en toka hemma för att bli av med allt ris och så naturligtvis rida, fodra, mocka, sköta hästarna.. Leka med Ida, njuta av dagarna och bara ha ledigt.

På tisdag morgon åker Brana till veterinären för att göra den slutgiltiga kontrollen. Då ska vi böjprova, ultraljuda och jag ska rida. Rida fick jag göra då Brana är lite stökig att longera så veterinären sa: Du får INTE longera, du måste rida nästa gång.. fnissar lite.. Min häst?? Stökig?? Det kan jag aldrig tro på..

Då får vi se om jag får de sagolika orden jag har efterlängtat: Friskförklarad..
eller om det blir Operation.. ringbandsoperation.. då är det ca 4 månaders konvalescens som gäller.

Jag har följt veterinärens råd till punkt och pricka nu, trots Branas protester.

  • Liten hage
  • Stå inne på nätterna
  • Skritta ca 40 minuter, Trava ca 10-15 minuter
  • Kyla benet

Veterinären har även sagt att "en sådan flott och dyrbar häst skulle jag inte ha ute dygnet alls".. Så numera har min dam gått från lösdriftshäst till box häst, även om jag själv tycker att lösdrift är bäst och hästarna mår bäst av att vara ute dygnet om. Men jag vågar inte riskera något längre. Nu blir hon en boxhäst.
2013 var vår sista tävlingssäsong och efter det har skadorna avlöst varandra. Det är dags nu att få henne fräsch.. på riktigt.. 

GLAD PÅSK !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar