måndag 14 mars 2016

Då var vi bara 4 hästar...

I lördags morse åkte Svipa iväg till sitt nya stall med Nilla. Det verkade som om hästarna förstod vad som skulle hända för Svipa gnäggade i transporten och Brana+Kjartan svarade i sina boxar.. 

Och så åkte de iväg.....
Det kändes tomt, sorgligt och ensamt.. 

Men mamma var med mig under dagen för att underlätta det hela och vi tog en härlig ridtur på morgonen i skogen. Hästarna var pigga och glada, solen sken, fåglarna kvittrade. Sagolikt härligt.

Sedan var det då dags.. Släppa ut Brana & Kjartan i hagen.. Jag trodde det skulle bli hemskt då Brana fullkomligt äääääälskar Svipa och har (hitintills) inte kunnat vara utan henne men ack så fel jag hade! Hon var superlugn i hagen och både hon & Kjartan gnäggade ibland men det var det hela. Det var en sådan skön känsla. En lugn häst!! 

Brana & Kjartan delar på en tuss hö

Vi var förberedda på att behöva "träna in" Brana att vara utan Svipa och var laddade med allt inför att vara där hela dagen men tji fick vi.. Så vi satt där, mamma och jag, i solskenet och njöt av dagen. Fikade, grillade korv och hade det helt enkelt avslappnat underbart.

Det blev så varmt så jag tog av Brana täcket.. och naturligtvis passade hon på att rulla i leran.

Vi vägde hö, mockade, städade upp lite överallt och så vid 17-tiden så tog vi in hästarna och åkte hem. Det var så skönt att se att "mina" hästar kunde ta det lugnt utan trygga Svipa.

Söndagen var ungefär likadan. Jag åkte dit på morgonen, som om det var en måndagsmorgon - bara för att se om det skulle bli annorlunda då - och släppte ut dem. De var hur lugna som helst och så passade jag på att mocka rent boxarna, kolla hästarna och sedan åkte jag hem.

På eftermiddagen åkte jag dit igen för att ta in dem och luncha och sedan rida Brana på volten, het som attan, fin som tusan.. Träffade Helene i stallet (enda isis-bruden kvar i stallet) och snackade lite om ditten och datten.. Åkte sedan hem och gjorde kväll.. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar