onsdag 2 november 2022

Skoning

 Solfari har ett av/på humör och när han är AV så blir det lite stökigt för hovslagaren att sko. Då vill Solfari ingenting och bara vägrar samarbeta, vägrar lyfta på hovarna, vill slå till hovslagaren, bita osv. Att ge mat funkar inte då Solfari blir mer elak när han äter, särskilt när han ska göra saker han inte gillar.

Idag tänkte jag prova något annat. Jag vet att Teo har makten i hagen så jag provade med att ställa Teo precis bredvid Solfari. Sååå mild Solfari blev!! Han skötte sig utmärkt med några tillsägelser från Teo och det var så lätt för hovslagaren att fixa alla 4 hovar på en gång. Hovis trodde inte riktigt på mig och var lite orolig att hovis skulle bli sparkad pga att grabbarna skulle slåss men jag bedyrade att det kommer gå superbra. Det var ett vinnande koncept! Hovis blev glatt överraskad. 

Mina tankar när det gäller skoning är att:

1. Hovslagaren ska känna sig säker - det är allra viktigast för mig! Mitt ansvar, mina hästar.

2. Hästarna ska känna sig trygga och säkra

3. Hästarna ska vara torra, hovarna rena och kratsade. Onödigt att slita på hovslagarens utrustning.

4. Det ska gå lätt, smärtfritt och vara över på ca 40minuter.

5. Man ska inte behöva tippa på tå runt skoningen. Folk ska kunna väsnas och vara i stallet som vanligt. 

Hovis skor Solfari. Teo står lös bredvid Solfari. Vi bytte sida när det var dags att sko andra sidan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar