söndag 8 augusti 2021

Kort men väldigt intensiv semester

 2 veckors semester.. det var det jag gav mig det här året. Bara för att bygga gästhus och för att hinna med allt annat man måste göra under vilotiden. 

En väldigt go kille kom också och gjorde grunden. Han grävde, fyllde på med grus, bad en annan kille packa gruset (en kille jag knappt känner) och på 2-3 dagar var de klara. Detta gjordes före vi kom och byggde förstås. Underbara härliga människor som hjälper mig så.

Bästa mamma, pappa, syrran och svåger kom lite senare och gjorde ett superjobb!! Trappan är nyoljad och räcket nymålat, parkbänken målad, huset är uppe och målad - vi har byggt det från grund helt på lösvirke. Tomten är städad. Två mindre förråd byggda. Hela infarten är grusad. Det mesta av det här gjordes på 1 vecka förutom ytterpanelen som mamma, pappa och jag spikade upp och målade på 2 dagar. 

Jag är så lycklig, så varm i hjärtat av allihopa. Ni är sagolika som hjälper mig. 

Så här ser det ut just nu. Dörren ska bytas, inredning skall starta (golv, innervägg, bastu). Knutbrädor ska på och vindskivor, plåttak och en altan plus gångbro med trapp ska upp och en liten utedusch och utedass men just nu är huset tätt och säkert.  Sedan ska jag in och möblera, vilket jag nästan redan är klar med i huvudet.. Därefter är gästhuset med bastu klart för användning. 

Hästarna då?? Jomen visst, de har fått sitt också. Nu har de börjat stå inne på nätterna, kanske en smula tidigt men det är ganska becksvart ute på nätterna här och jag gillar inte att ha hästar ute i obevakad hage på nätterna i mörker nära väg, så nu fick de börja komma in. Hade jag bott vid stallet hade det varit helt annorlunda, då hade de säkert varit ute till oktober eller helt på lösdrift men nu gör jag inte det och får anpassa mig. 

De har blivit vaccinerade och fått sitt skydd mot botulism. 

Pga vaccination blev det lite extra vila men efter det har jag börjat rida igen. Lite ridvolt men faktum är att eftersom trasselsudden har varit hemma med föräldrarna så har jag kunnat rida ut, trots värmen. Så det har varit en del uteritter i ganska rejäla tempon. Mycket glädje, massa energi och bara haft kul. Teo går riktigt bra! Underbar häst det här.. 

Solfari börjar bli sugen på att hänga med och han ska snart få börja följa med som handhäst. Då kommer han hänga med nästan varje dag men det måste bli lite svalare först, så jag kan ha trasselsudd i bilen. Men då kommer Solfari få börja sin väg till vuxenlivet. Hänga med överallt och se allt som han kommer få se när jag senare kommer börja rida. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar