måndag 30 november 2020

Helg, ridning, julmys

 Helgen kom med glädje och försvann lika fort, fast jag gillar ju mitt jobb så det gör ju inget att det är måndag...

Fredagen var en trött kväll så det blev faktiskt ingen ridning. Hästarna fick en paus. Själv passade jag på att åka hem, byta till vinterdäck på bilen (det var nog dags då det snöade medan jag bytte), sedan blev det myskväll inomhus. Lördagen sov jag länge, typ till 7, sedan var det full rulle med att städa och julpynta hemma. Det blir alltid så mysigt när man får upp all belysning och annat. Åkte till Rusta sent på kvällen, efter intagspasset (ingen ridning faktiskt) och köpte på mig lite julbelysning, timer och annat - rätt skönt att Rusta har öppet sent på kvällen för då behöver man inte trängas. Satte upp det sista julmyset hemma och det blev såå fint.. Älskar julen med all belysning, glitter och sånt.

Ett litet bekymmer jag noterade på lördagskvällen var dock att Teo inte vill äta sitt hösilage. Han borde vara hungrig men puttade bort maten. Jag luktade på hösilaget, det luktade gott och alla andra hästar verkar äta maten så det kan inte vara något fel på det. Så jag provade med hö. Och naturligtvis vräkte han i sig detta.. Antingen är det bara en fix idé han har, för han äter hösilaget i hagen (samma bal) eller så mådde han dåligt eller så börjar hans kropp säga nej till hösilage. Men just nu får han hö i boxen och hösilage ute. Vad gör man inte för sina älsklingar?

Ida uppskattar inte kylan i stallet

Söndagen hade jag morgonfodringen, så jag åkte dit ganska tidigt, lät Teo och Solfari stanna kvar inne och så gav jag dem.. hösilage-frukosten. Minsann! Det åt Teo hur snabbt och enkelt som helst. Alltså jag hajar ingenting!! 

Mockade alla boxar, fixade och donade, njöt av morgonen. När Teo och Solfari hade ätit upp, 2kg på ca 1 timme, så fick de gå ut i hagen där jag stannade kvar en stund och njöt av hästarna. 



Sedan hemåt och göra lunchlådor till mig inför veckan, koka knäck, laga lunch och så var det lite bus med Ida. Därefter mot stallet igen för att ta in hästarna, rida och fira advent med en liten saffransbulle och kaffe. Mysigt. Passade på att väga upp hösilage för hela veckan också när det ändå var så fint väder. 

Provade att ge Teo två högar med insläppskäk, en hög med hö och en hög med hösilage. Han valde hö först, det slukades snabbt och sedan åt han väl halva delen hösilage och lämnade resten.. Hmm?? Vad är det som händer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar