tisdag 1 december 2020

Spånpellets

 Nu har jag använt spånpellets i ca 1 månad. Kan väl tycka att det är både plus och minus med detta.. För mig som är van med kutterspån blir det en rejäl förändring då spånpellets lägger sig som en kompakt platta i boxen, fruktansvärt svårt att mocka ut kisset för antingen är det fuktig spånpellets jag mockar ur eller så är det kisset.. Det luktar lite annorlunda, känner att mina kläder har en doft av.. tja, typ mögeldoft fast det är inte mögel men lite åt en fuktig trasa..  Dessutom så fastnar spånet överallt, på skorna, på täcken, inuti hästens päls - ja typ överallt och det är väldigt svårt att hålla rent i stallet.

Ett stort plus är dock att det inte är dammigt! Jag tyckte att när jag mockade kutterspån så hostade jag lite pga allt damm och jag kände att det här kan inte vara bra för hästarna. Spånpellets är också väldigt lättmockat - om man bara tar ut bajset. 

PLUS för SPÅNPELLETS

  • Lättmockat
  • Dammar inte
  • Bädden håller sig still
  • Lätt att bära säckarna
  • Sväller trots kallvatten och kallt stall
MINUS för SPÅNPELLETS
  • Svårmockat
  • Spån fastnar överallt och svårt att sopa golvet
  • Bädden blir för hård och svårt att mocka bort kisset
  • Får stallet att lukta konstigt..
Har inte riktigt utvärderat allt ännu och ekonomiskt är det inte heller utvärderat. Så jag får helt enkelt använda upp pallen med 52säckar á 16kg spånpellets och se hur jag beslutar.. Men jag kan avslöja att än så länge vinner kutterspånet. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar