fredag 11 september 2020

Tävlingskurs

 Jag skriver lite om dagen som har varit då jag är på en 3-dagars kurs för bröderna Häggberg på Marmatorp i Knivsta.  Det här är första dagen.. Bilder kommer senare..

I normala fall brukar jag rida för Peter men den här dagen blev det rakt igenom för Johan. Mycket intressant träning måste jag säga.. Maken till petigare tränare på små små justeringar har jag aldrig varit med om med islandstränare, känns ungefär som när jag red storhäst och tränade för dressyrtränare. 

Så vad behövde jag jobba på!? Jo, det var en del.. 

Jag sitter för framåtlutad, har mina höfter för framåtböjda, för svaga magmuskler, för långa tyglar som är för nära magen och för högt upp.. och skänklarna är för långt bak.. Jamen det var väl det lilla ;-) 

Så jag fick jobba första lektionen på sätet, vinkla höfterna bakåt, dra naveln mot ryggraden, korta tygeln och lägga händerna fram mot öronen och lite in i manen samt flytta skänklarna ca 3cm framåt. Kan lova att det var rätt jobbigt att fokusera på sätet och samtidigt rida. 

Ridningen då.. Jo, jobba med inre skänkeln för bogen mot yttre handen. Räta upp framdelen mot bakdelen och driva fram inre bak UTAN att dra i inre tygeln. Teo tyckte det var riktigt jobbigt och blev rätt slö, så jag fick jobba på drivningen rätt mycket. Efter ett tag fick jag även (allt i ganska kort aktiv tölt, förstås) göra små bakdelsvändingar - 1 steg - i varje hörnpassage. Jag hängde inte riktigt med i allt eftersom jag ännu jobbade med sätet men jag kände effekten.. 

Omgång 2 hade jag processat sätet bättre och var riktigt PÅ. Det märktes direkt för Teo hade högre form, mycket mer bakdelsaktivitet. Det kändes riktigt magiskt av och till, som om Teo gick uppåt, framåt med riktigt rejäla bakkliv och riktigt bra lyft fram.  Fick rida ut på ovalen och jobba på samma sätt och jag kan lova att jag log rätt mycket mellan alla ansträngningar. Sen trav och då blev det massiv.. Tappade allt men jag kände effekten av töltarbetet i traven, nåja - åtminstone några steg.. Sen tappade jag allt men då log Johan och sa att nu kan vi avsluta. Och så det bästa, efter jag hade sagt att vi har inte bråttom utan jag har en plan på att vi ska vara där vi vill vara om några år, då sa Johan: "det är en fin häst och han är värd varenda ansträngning från dig".. Vilken lycka det var att höra!! 

Vi hade teori också, den höll Peter. Det var tävlingsnack.

Om att man måste tänka strategiskt, logik och ridteknik. Alltså, hur och vart vill man med sin häst och man kan inte komma till VM på en liten skrutthäst utan planera sin träning efter den kvalité på häst man har, plus bra förutsättningar, t ex hovis, veterinär, tänder, sadel, träns osv.. Ridtekniken kommer ju mer man tränar och ju fler hästar man tränar.
Grundkunskaper om hästen HÄST är också vettigt. Alltså muskler, skelett osv. Plus att om man slavar med grunden på hästen så kanske man klarar sig ett tag men man trillar alltid tillbaka till de hörnstenar som måste sättas innan man kan komma till högre nivåer. 

Väldigt bra teori men jag kan inte riktigt återberätta rätt..  Men man kan väl säga att utan mål, delmål, bra hästmaterial, bra tränare, hovis, tänder på hästen, kondition på både häst och ryttare osv så kommer man ingenvart. 

Jag ställde Teo på hästvågen som finns där också.. Med sommarhull väger han 373kg.. För 3 månader sedan vägde jag honom också och då vägde han 370kg.. Det känns ju rätt bra att han inte har gått upp efter sommarbetet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar