onsdag 16 september 2020

Dags att starta förskolan för Solfari

 Solfari, som nu är 2 år, köpte jag för 1 år sedan och planen var att han skulle gå på hingstbete i 2 år och hämtas på hösten hem när han var 3 år (alltså hösten 2021).. Nu blev det inte riktigt så eftersom jag hade ingen lust att betala 2 stallhyror för honom och det blev helt enkelt dags att ta hem honom.

Så med detta, att få hem honom på våren 2020, blev då planen lite annorlunda men ändå helt ok. Hade dock velat ha honom i stor hage med massa hästar där han kunde utveckla sin kropp mer men nu får jag och Teo hjälpa honom så gott vi kan. 

Till att börja med så har vi övat på att ledas, det var prio 1 eftersom han måste in och ut från hagen, till stallet. Det övar jag med varje häst dagligen eftersom jag leder hästarna varje morgon till hagen från stallet, även om hästarna kan detta så behöver man befästa ledandet rätt ofta och eftersom jag leder fler hästar tillsammans så behöver jag fullkomligt samarbetsvilliga hästar. Så hur gör jag?

  1. Hästen ska stå kvar i boxen även om jag öppnar boxdörren
  2. När jag sätter på grimman ska hästen snällt stå still med huvudet tills jag är klar
  3. Hästen ska gå när jag säger till att hästen ska gå och den ska gå på det sätt jag vill, före/efter eller bredvid.
  4. Hästen ska inte bita någon annan häst eller markera att en annan häst inte får gå bredvid
  5. Hästen får absolut inte börja beta eller slänga ner huvudet mot marken eller mot ev. höpåsar som hänger inne i stallet när vi går ut.
  6. Hästen ska stå stilla, utan att beta eller dylikt, när vi stannar vid grinden vid hagen
  7. Hästen ska lugnt och fint gå in i hagen när jag ber den och invänta avtagandet av grimman
  8. Efter avtagandet av grimman ska hästen antingen stå kvar tills jag går eller gå lugnt och fint iväg i hagen.
Likaså när jag ska hämta hästen:

  1. Hästen ska komma när jag ropar, vilket de oftast gör.
  2. När jag sätter på grimman ska hästen snällt stå still med huvudet tills jag är klar
  3. Hästen ska vänta på att jag öppnar grinden och inte gå direkt utan stå kvar.
  4. Hästen ska gå när jag säger till att hästen ska gå och den ska gå på det sätt jag vill, före/efter eller bredvid.
  5. Hästen ska inte bita någon annan häst eller markera att en annan häst inte får gå bredvid
  6. Hästen får absolut inte börja beta eller slänga ner huvudet mot marken eller mot ev. höpåsar som hänger inne i stallet när vi går.
  7. Hästen ska lugnt och fint gå in i stallet när jag ber den och in i boxen där hästen ska invänta avtagandet av grimman
  8. Efter avtagandet av grimman som ska ske lugnt och fint utan ryck, är det godkänt att hästen vänder sig mot maten och börjar äta.
Detta har jag repeterat och åter repeterat med Solfari. Tack och lov har jag Teo bredvid mig som visar hur man ska göra så det har gått väldigt fort, typ 2 dagar, och så kunde Solfari det här med ledande. Visst hände det ibland att han kunde sprätta till, särskilt om han såg andra hästar men det sker mer och mer sällan. Gnäggar gör han vilket jag inte tolererar men då brukar jag oftast bara klämma till om mulen för att tysta honom, inte bryskt eller med massa ord utan bara klämma om lite.. för att släppa direkt. 

Jag använder sällan rösten utan mer min kropp och nu menar jag inte slag eller sparkar utan jag är bara väldigt tydlig med min kropp om vad jag vill.. Vill jag att en häst ska flytta på sig så riktar jag mina axlar mot den hästen, tycker jag inte om vad en häst gör så stirrar jag på hästen och blir stel i kroppen, är jag nöjd och belåten är jag avslappnad i kroppen och andas mjukt.. Jag gör det instinktivt och hittills har det fungerat. Det jag kan använda rösten till är att tydligt men lågmält säga: "ne-eh" och det hajar de flesta.. 

Så ledas kan Solfari.. Likaså det här med att stå i gången och bli borstad och kratsa hovarna. Han står så snällt stilla.. Det gäller att repetera, berömma det bra, ignorera det dåliga eller markera lite lätt med kroppen att du inte gillar det hästen gör. 
Detta var dagis för honom..

Nu är det dags för förskolan! Nu ska vi börja jobba mot att kunna handhästas. Då börjar jag med att ta ut honom på volten och lära honom vad smackning eller vad man nu använder för att hästen ska gå framåt.. Stanna brukar nästan varenda unghäst kunna så det bekymrar jag mig inte för. När han förstår detta så kommer jag sätta mig på Teo och ha Solfari som handhäst på volten.. Sen är det bara att börja rida ut.

Varför jag gör detta?? Solfari behöver muskelbygga och stärka kroppen och lungorna. Eftersom han inte busar lika mycket nu, då han bara går med Teo eftersom Solfari nästan bet sönder en av de andra lägre rangade hästarna, så måste han röra på sig på något annat sätt. Handhästande är underbar träning, både mentalt och fysiskt. Min förra unghäst tränade jag i typ 1 år på detta sätt. Jag tror nog Solfari kommer få göra samma sak. 

Jag rider Teo, Kjartan går på vänstra sidan och Robin Hood (en ponny) går på högra sidan. 

Jag rider på Brana, sedan är det Kjartan och längst ut är det Svipa.

Och här har vi då Ketill som jag rider och Frenja, min unghäst på 2 år, som springer bredvid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar