lördag 18 april 2020

Tillåta misstag

Ofta när jag rider så skrattar jag när Teo gör fel... Jag skrattar för att han försöker verkligen och jag tycker inte man ska bestraffa hästar som försöker. Däremot behöver man inte bekräfta utan bara gå vidare och göra om.

Det är likadant när jag håller lektioner. Det är okey att hästen inte gör som ryttaren vill på en gång, likaså att ryttaren inte riktigt får till det som jag vill.. För det är ok att göra misstag, bara man försöker göra rätt! Det är dock inte ok att varken häst eller ryttare tar över, utan det är ett samarbete och att man ska försöka.. Och det är inte heller ok att berömma hästen för felet utan bara rida på och försöka igen.

Däremot när jag vill att hästen ska vara stilla, då ska hästen vara stilla. Då är det inte ok med att hästen skrapar med framhoven, biter i/tigger hos människan som står bredvid eller backar och håller på. Då ska hästen stå still.. Då menar jag inte heller att man håller på att bestraffa hästen eller bannar den utan ser till att repetera, repetera, repetera. Beröm (=klapp och sedan låt hästen vara) när hästen är stilla och korrigera ("parkera om") när hästen gör fel. Om du sitter till hästen kan man prova att rygga några steg och därefter så fort du har ryggat klart, släppa kontakten och vara still.. För det är också en grej med oss ryttare, vi ska hålla på och dona och greja med hästen när vi bara vill att hästen ska stå på plats.. Låt bli tyglar, skänklar och annat när hästen bara ska vara stilla.

Teo kan det här med stå stilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar