onsdag 29 april 2020

Frusen häst & nu är det nära!

Igår morse när jag kom till stallet för att morgonfodra, ja eller hagen då eftersom våra hästar går ute dygnet om nu, så snöade det, kallt var det också och blåste lite. Möttes av 3 väldigt ivriga hästar som var väldigt hungriga, Teo var värst. Han studsade omkring i hagen och var riktigt förbannad på att jag inte gav honom mat.
När jag gav honom mat så insåg jag varför.. Han frös.. Så infernaliskt. Trots mellanvarmt täcke med fleece så frös han, täcket var torrt på insidan, likaså han var torr under täcket men halsen, magen och benen var blöta. Lilla puddingen!! Så elak jag kände mig. Han var så kall under täcket.

Hur jag vet att han frös?
När en häst står och skakar i hela kroppen, är jättehungrig samt svinkall då anser jag att de fryser. Så det blev till att gå upp till stallet, hämta lite tjockare täcke och så bytte jag täcke i hagen på honom samt gav honom lite extra mat. Mat att äta gör att de blir lite varmare.

Skillnad mot imorse när jag skulle fodra. Då skrittade han lugnt fram till mig och inväntade servering. Varm och go var han..

Och nu är det NÄRA!! Imorgon åker jag och hämtar Solfari :-) Min tvååriga lilla unghingst. Jag kommer dyka upp i Linköping vid 10-11, prata lite, ta mitt hästpass osv, ploppa in honom i transporten, åka tillbaka hem och så får han gå in i sin box. Sedan hämtar jag Teo från hagen och stoppar in honom boxen bredvid. Där får de vara tills dagen efter då vi ska släppa ihop hela bunten.

Allt är förberett för ankomsten. Boxen är ströad, vattenhinkar upphängda, saltsten framme, hingstgaller monterat, mindre galler runt boxen installerat (då det befintliga gallret har för stora hål).. Hagen har nya elrep, 3 trådigt, elen är på över 6000V, lunchhage fixad och kontrollerad, vatten finns.
Det enda jag ska göra på torsdag eftermiddag, efter ankomst, är att montera ner Teo's hage så det blir en stor gemensam hage, samt montera ner gamla lunchhagen och bygga en liten extra-hage med 2 grindar vid vår normala grind. Detta gör vi dels för att ingen häst ska kunna trycka in en annan häst i trångt utrymme vid grinden och dels för att vi ska kunna snabbt valla in en häst där om det uppstår för mycket slagsmål.

Jaa, nu hänger det på hästarna att allt ska fungera som vi har planerat.. Om inte - tja, vi kan alltid lösa det med andra hagvarianter..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar