måndag 27 april 2020

Planändring, Ridning & Robotgräsklippare

Vad vore livet utan planer och förändring av planer?! Jag & stallkompis har diskuterat lite om hästarna och vi båda känner att vi kommer prova släppa ihop alla 4 i helgen. Teo har fungerat med flock och fungerat väldigt bra så vi håller tummarna att han har tillräckligt mycket bakom pannbenet och håller sig lugn vid hopsläppet. Dum häst jag har egentligen som är så elak mot en av de andra hästarna. Men som sagt, nu hoppas jag att blir ett lugnt hopsläpp och att han sköter sig.  Jag kommer sitta vid hagen typ 4 dagar.. Varför vi envisas med att prova? Dels så är det för att vi vill att hästarna ska gå tillsammans, dels så får de en mycket större hage tillsammans och dels så underlättar det vår skötsel av hästarna när de går tillsammans. Men fungerar det inte, så gör det inte - då får vi lösa det.

Annars har jag ridit och tränat på i min ensamhet, ensam eftersom jag har valt att rida när jag hade fodringen i helgen och eftersom både jag & min stallkompis ibland vill göra annat på helgerna så träffas vi inte så ofta på just helgerna - eftersom den andra fodrar den andra tiden. Teo och jag har övat mer tempo i skogen, lite högre tempo och med mer fram-och-tillbaka-i-skogen ridning. Mycket roligt!!  Jag ska börja rida mer ute i skog och mark och även en del långturer, som jag gjorde förr i tiden - det är ju det som är roligt och förtroendebyggande tillsammans.

Sedan har jag faktiskt träffat mina föräldrar!! Wohoooo.. Det har bara gått 2 månader sedan jag senast vågade besöka dem, därefter har vi sett till att låta bli att träffa dem pga detta förbaskade virus.. Men i helgen blev det ett besök eftersom jag skulle installera deras robotgräsklippare som de köpte förra året. Naturligtvis höll vi oss ute och med ca 2 meters avstånd från varandra men ändå - att få se dem var otroligt roligt och Ida var överlycklig över att få vara där. 
Enkel installation men manualen var inte densamma som verkligheten noterade jag..  Sedan roade vi oss med att sitta och titta på roboten som kalibrerade sig själv på hela gräsmattan.  Det var lite strul för den att hitta hem igen så vi var tvungna att meka lite.. Efter det åkte jag till Börjes och köpte lite hästsaker och sedan mot stallet och red. 
Men fick höra av mina föräldrar att lille "Kurre", som roboten heter, hittade inte hem på kvällen. Pappa fick till slut bära hem den. Så jag fick helt enkelt åka tillbaka på söndagen efter stallet och så blev det till att börja felsöka. Lät Kurre jobba på och sedan efter en hel del funderande kom vi på att hemkabeln var nedgrävd även under Kurres bo, vilket var helt fel - det går en kanal i laddaren som kabeln ska föras in i, så efter den lilla justeringen kunde Kurre hitta hem hur lätt som helst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar