tisdag 23 oktober 2018

Träna träna på volten

Det är mycket träning på volten numera. Jag gillar att träna på volten och jag behöver det sannerligen. Min favoritövning är:

1. Skritt på långa tyglar
2. Ta tyglarna och fortsätta skritta,. Växla mellan kort skritt och mellanskritt. Känna av att stegen är lika långa och att han lyssnar på mina förhållningar.
3. Halvt igenom och flytta bogen för skänklar.
4. Volt direkt inåt när vi har nåt långsidan.
5. Rakställning på långsidan. Yttersidan ska vara stödjande. Innersidan knappt stödjande.
6. Efter några sådana övningar, båda sidorna.. Så blir det..
7. Flytta in framdelen rund inre skänkeln, typ öppna men ändå inte riktigt. Bara runda.
8. 2 volter, 1 före framdelsintaget i kurvan och 1 efter framdelsintaget före kurvan.
9. Tölt. Stöd yttre hand, volter, serpentiner. Fokusera på mitt säte, min hand, mina skänklar. Ingen inre hand.. 
10. Bryta av till skritt.
11. Galopp från skritt. Stora mittvolten. Tänk på yttre handen och liten lätt inre hand.
12. Bryta av från galopp till skritt.. Fokus på att inte hänga i handen, form, bakdel före framdel.
13. Tölt, flytta in framdel på långsidorna, volter före och efter.
14. Halvt igenom, flytta bog.. Vid långsida, flytta in framdel på långsida.
15. Bryt av till skritt när det går vansinningt bra..
16. Sitt av, beröm, Led hästen i skritt tills han är avslappnad.

Japp - det är så jag tränar.. Det här tar ungefär 20-45min beroende på hur bra det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar