fredag 15 juli 2016

Svarta hålet

Vill skriva av mig och även berätta för andra hur man gör med ett sådant här "ärende"..

Det är tungt det här.. Att inte komma vidare utan sköta hästarna, inkl Brana, varje dag medan jag inväntar försäkringsbolagets beslut. Allt känns sorgligt och varje gång jag hanterar Brana så ser jag bara den där dödskallen som hänger ovanför henne och jag står där som en medeltida bödel.. i 2 år har jag kämpat med Brana för att få henne frisk, jag har fokuserat allt på henne för att få henne att läka på bästa möjliga sätt och att helt plötsligt ge upp känns väldigt tungt..

Jag mockar hagen, fyller på vatten, ger dem hö, borstar hästarna, skrittar Brana , moterinerar Kjartan.. Jag tuffar på i stallet eftersom djur är djur och de måste skötas - oavsett hur dåligt jag mår. Brana fick ingen vaccination på kliniken, såg ingen anledning till detta och jag har även bokat av hovslagaren i augusti samt pratat med gården om det är okey att ta bort henne på gården.. Det var okey, de gav mig t om förslag på plats för det har varit en del hästar som har tagits bort på gården.. Jag såg platsen och det är en fin plats.. Min hovslagare blev lite ledsen när han fick höra det här men som sagt; 
Vi har kämpat så länge - Brana och Jag och det blir inte bättre. 

Jag äter dåligt, sover dåligt, gråter ofta och mår hela tiden dåligt. Vi kan lugnt säga att jag biter ihop och sätter på den "glada masken" men av och till så raserar allt. Då tänker jag på vad min veterinär sa till mig:
"Det är du som mår dåligt, Anna. Brana är helt omedveten och njuter av sin tillvaro"

Hon har så rätt.. Brana är omedveten om vad som ska ske eftersom djur (tack och lov) inte tänker på det sättet utan lever för stunden, de lever i nuet. Men hon haltar, det ser jag. Jag försöker också leva i nuet och inte tänka på..det.. men det är inte så lätt. 

Försäkringsbolaget fick pappren faxade till sig i måndags och även postade i tisdags (vecka 28) av min veterinär. Min veterinär kopierade även hela skadeanmälan och mailade mig, så att jag har något utifall att det skulle komma bort hos försäkringsbolaget. Så nu väntar vi.. 

För jag antar att försäkringsbolaget måste säga till "OK" till att jag får ta bort Brana. Jag kan ta bort henne ändå men då får jag inte ut hennes livförsäkring (hemskt att skriva) men jag behöver den för att kunna köpa ny häst (ännu värre att skriva). Rent krasst så hoppas jag att det här går fort  - för det är som sagt tungt att vänta..

Ny häst ja..jo.. I all denna sorg så letar jag faktiskt redan nu efter ny häst. Det kan låta konstigt för vissa men jag behöver något som kan få mig att se framåt - annars går jag sönder totalt plus att Kjartan behöver sällskap i sin hage. Så jag letar faktiskt.. Ska provrida några hästar snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar