måndag 18 april 2016

Damen är ute

I lördags, efter ett par underbara lektioner jag höll, så kom Brana äntligen UT.. Vilken känsla att få släppa ut damen i en pytteytte-liten hage.. Hon är ordinerad boxvila fortfarande men boxen får numera även vara utomhus - det gäller bara att hon är lika lugn i hagen som i boxen... nåja..


Mamma och jag passade då på att städa rent deras boxar. Jag tömde boxen på allt medan mamma skurade väggar och dammade av taket. Det blev såå rent och fint.


Efter ca 6 timmar fick damen och herren komma in i sina fina boxar och de var mycket nöjda med att ha få varit ute och njutit i regnet..

Söndags morgon släppte jag ut dem igen och det gick så bra men tyvärr varade inte glädjen hela dagen. När jag kom på eftermiddagen till stallet (igen) så möttes jag av en liten gul dam som galopperade runt i sin lilla 5x5 meter fålla. Gahhhh! Så får hon INTE göra..

Så nu är jag lite rådvill.. Jag behöver idéer från er alla.. 
Kraven är att hon ska vara så som en häst är i sin box, stilla och lugn i 5 veckor...  Jag har själv kommit på följande alternativ och det här måste lösas inom ett par få dagar. Jag har provat en del saker förut som att placera henne i en annan hage, "där nere" där de gick förut men det går inte.
Jag kan också säga att hon är drogad.. men det verkar inte hjälpa.

1. Prova igen. Det kan ha varit så att hon har triggats upp pga all rörelse i stallet under helgen. Många hästar går in och ut i stallet och mycket folk överallt.

2. Prova med en hage som har massa gräs och är väldigt avsides från allt..

3. Släppa ut henne några timmar och sedan åka till stallet igen på min lunch för att ta in henne och sedan åka till jobbet igen..

4. Ha henne inne dygnet om i 5 veckor..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar