onsdag 6 april 2016

Då har Brana installerats på djursjukhuset

Mamma, Ida, Molle, Jag och Brana packade in oss i bil och släp och drog iväg till Evidensia i Stav, där Brana då ska opereras av en veterinär Flemming. Jag hade fått lite instruktioner om hur, var och vad jag skulle göra när jag kom till djursjukhuset men det är ju klart att jag hade glömt det mesta.

Så när vi kom dit, mitt ute i bushen kändes det som, så fanns det ett stort ridhus och en stor klinik. Vi började med att gå in i huvudentrén men där var det halvt nedsläckt, boxarna var tomma och rengjorda och ingen var där... Hmm??

Mamma, Brana och jag knatade omkring litegrann och försökte hitta något som kunde likna ett övernattningsstall och till slut så fann vi det. På baksidan av huvudentrén fanns en dörr som var öppen och liknade ett vanligt stall med vanliga stalldofter. Väl där inne så fanns det en skylt på en av boxarna där det stod "Välkommen Brana från Marbogården".. Aha!! Det var hit vi skulle.

Lite konstigt tycker jag ändå att det är. Det här är ett djursjukhus.. Ingen människa fanns som kunde ta emot oss.. Ingen avisering på dörren om hur man skulle göra.. Ingen bevakade hästarna - jag menar, även om det låter osannolikt kan ju vem som helst knata in där och släppa ut/ta/skada hästarna. 

Dessutom var boxen inte rengjord - alltså den var ren men inte superren, krubban skitig, vattenhinken smutsig och strömaterialet hade både hö och bajs (även om det var små söndertrasade kluttar) i strömaterialet.. Det är hårdare regler på tävlingsplatser med desinfektion än det är på ett djursjukhus?? Där det ändå finns sjuka hästar, mycket konstigt enligt mig.

Nåja. Brana fick gå in i sin box och hon började direkt "städa" boxen genom att äta upp alla höstrån som fanns i ströet. Hon slaskade på rejält i krubban också då den hade massa gegga som hade fastnat i krubban.. Suck.. 

Sedan la jag hästpasset på bestämt ställe sedan tidigare och så.... åkte mamma, Ida, Molle och jag hem.. 
Utan Brana och utan släpet.. Kändes jättekonstigt. 

Idag ska hon opereras och så ringer veterinären mig för att berätta hur det gick, vad för rehab vi har framför oss och när jag får hämta hem henne. 

Kjartan saknar henne. Han gnäggar i box och i hagen.. lille gubben. Svårt att förklara för honom att hon på sjukhus och kommer hem snart..

Brana hade sällskap i stallet. En stor häst på ena sidan och en stor rakt framför sig..


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar