måndag 22 maj 2023

Operationstid Ida Insulinom

 Nu har vi fått ett datum, den 24 maj. Då ska Ida opereras och som sagt, det är en mycket stor operation (enligt veterinär) och de kommer behålla henne minst 1 dag, allra helst 2 dagar men det beror på hur besvärlig hon är i buren. Jag misstänker att jag kommer få hem henne tidigt, då jag vet att hon kommer stressa upp sig enormt hos veterinären och orsaka mer skada än vila. Det är bara en enda veterinär på kliniken som kan utföra denna operation. 

Så tisdag kväll ska hon badas i vanligt hundschampo, sedan ska hon äta kl 2-3 på natten (eftersom hon har insulinom och det innebär regelbundna måltider) och så ska hon ha sin cortisontablett på onsdag morgon men ingen mat. Sedan lämnar jag henne på klinik på onsdag morgon kl 7..

De kommer ringa mig så fort operationen är klar på onsdagen, misstänker runt 14:00, och sedan hamnar hon på intensivvård för att de måste ha koll på hennes värden och förhoppningsvis går allt bra så skickas hon vidare till "vanlig" vård på djursjukhuset på torsdagen till fredagen. Därefter får jag hämta henne (om allt går bra med hennes återhämtning efter operationen med tanke på värden osv ) och sedan är det 3 veckors lugn och ro i hemmet. Så ja, jag kommer jobba hemifrån under dessa 3 veckor och rör mig inte från huset. Första gången Teo får vila mer än några dagar, för nu överlåter jag allt till mina stallkamrater att ta hand om stallet. Ida går före allt. Om lilla trasselsudden är stökig på djursjukhuset så kommer de ringa in mig, vilket jag tror kommer hända så jag är förberedd för att hämta på torsdagen.

Onsdagen kommer jag ägna åt att inhandla det jag behöver för 3 veckors hemmavistelse, dvs mat, dryck osv. Jag ska även komma ihåg att kolla med veterinären om jag behöver något för Ida under dessa veckor, typ kompresser eller annat och jag ska även se om hon ska äta någon medicin, för då behöver jag hämta ut det på onsdagen. För jag lever ensam och då måste man planera för allt, även om familj och vänner alltid ställer upp för mig.

Detta är inget jag tar lätt på. Det ÄR en jättestor operation, det finns inga garantier att operationen går bra, att läkningen går bra, att det kommer gå bra efteråt så det är mycket som kan gå fel och jag är nervös. rädd, ledsen och mycket orolig. Men som min mamma alltid säger; Ta inte ut något i förskott.. 

Jag vill ge Ida och mig en chans att leva tillsammans lite längre eftersom veterinären säger att hon är en mycket god kandidat för operation och det säger de nog inte i första taget. Vi busade t ex massvis igår kväll, jag och Ida. Så hon är glad, pigg, mår bra efter måltider.. Statistiken säger 12-14 månader efter operation men jag hoppas (bönar och ber) att Ida ska slå dessa siffror med många många månader till. 

Agria har varit underbart lättarbetade under denna tid och hitintills har det kostat: Undersökning på annan klinik 3 730kr + remitterad till Anicura för mer tester 10 230kr  + Anicura för datortomografi 18 819kr  = 32 779kr varav Agria då har betalat 26 297kr och jag har betalat: 6 482kr. 
Nu kommer den stora operationen som kommer kosta ca 70 000kr. Där kommer Agria maxa ut min försäkring eftersom försäkringen är på 60 000kr och jag har redan nyttjat en hel del. Så nu kommer det svida för mig. Agria kommer betala ca 33 000kr för denna operation, resten får jag ta vilket då kommer bli ca 36 000kr. 

Så! Nu håller vi tummar och tår att allt kommer gå vägen, eller hur?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar