tisdag 9 maj 2023

Ida Insulinom

 Imorgon ska Ida iväg på datortomografi för att:

1. Se om den lilla tumören har metastasernas på andra ställen

2. Kirurger ska kontrollera hur de ska operera

Nu håller jag sannerligen tummarna att min lilla sötnos inte har cancer överallt i buken och att röntgen kommer gå fort och enkelt. Hon har ju varit med mig alltid dygnet om, så att lämna henne på klinik känns inte så roligt. Livrädd är hon för det mesta men särskilt för andra hundar och veterinärer och jag kan inte riktigt förklara för henne vad som händer. 

Om allt ser "okey" ut i buken så kommer jag fortsätta med operationen då Ida är frisk för övrigt, pigg och glad och bara 11år men om det har spridit sig så kommer vår stund tillsammans bli mycket kortare...

Vad har jag gjort hitintills med henne efter jag fick veta att hon har insulinom? Hon har fått mat var 4:e timme förutom på nätterna. Sista maten ger jag vid 22-tiden och sedan får hon frukost på sängen vid 5-tiden och därefter var 4:e timme. Hon får en cortisontablett (prednison) varje morgon. Annars är det som vanligt, vi leker, promenerar, hon följer med till både jobb och stall.  Det jag noterar är att hon är en smula tröttare än normalt och när hon väl sover så sover hon hårt men det är väl bukspottskörteln som pumpar ut insulin hela tiden som gör henne tröttare. 

Vad är insulinom kanske ni undrar? Det är en tumör vid/i bukspottskörteln som oftast är godartad men den gör bukspottskörteln "galen" och själva bukspottskörteln producerar insulin hela tiden som den inte ska göra, den ska i normala fall bara skicka ut insulin vid måltider för att bryta ner protein, fetter osv. Det gör att hunden får låg sockerhalt i kroppen (eftersom insulin behöver socker) men högt insulinvärde och obehandlad får hunden anfall, typ kramper, och kan leda till fysisk kollaps. En hund som inte behandlas dör inom några månader. Hundar som får cortison kan leva i ca 6 månader. Operation är oftast den bästa vägen då jag har fått höra livslängden på hunden kan öka med ca 2 år men även det innebär risker, t ex kan hunden dö vid sövning pga sockerhalten är så låg, eller så kan operationen misslyckas och en ny cancer kan bildas eller så kan hunden få diabetes efter operation. Det är antagligen rätt många kontroller i några månader efter operation. 

Det första en veterinär gör vid misstanke om insulinom är att ta blodprov och kolla insulinvärdet samt sockret. Det andra som sker är ultraljud. Det tredje är datortomografi för att få en klarare bild på bukhålan. Det sista är operation. 

All denna undersökning är inte billig, så det är inget lättsamt beslut att belastas med när man väl har fått prognos och sjukdomstillstånd för sin älskade voffe då det är rätt mycket pengar och jag förstår personer som väljer att ta bort sin hund före datortomografi.. Jag har än så länge fått mitt försäkringsbolag att betala en hel del men totalsumman på blodprov, ultraljud och datortomografi är i nuläget ca 35 000kr, jag har då själv betalat självrisk på ca 6000kr eftersom jag har en försäkring. Men jag vet att operationen kommer gå på så mycket mer och snart har jag tömt min veterinärvårdsförsäkring hos Agria, så sista momentet kommer bli mycket dyrt för mig. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar