måndag 6 mars 2023

Vila, kvastbinding

 Teo har fått vila några dagar för en omstart då han både är lite smal och känns lite ovillig på att jobba. 

Med tanke på alla regler som stöts och blöts i FEIF, t ex bettregler, så kanske det är bra med en omstart.. Det är inget bestämt ännu men det diskuteras om kimbelwickbett och hackamore med skänklar och kedja - mina två favoriter - alltså att dessa ska förbjudas. Jag förstår inte hur man diskuterar dessa två bettval när islandsstänger är helt ok att tävla på men men.. det är väl bara att nicka och hänga på.  

Först var det nosgrimman som ska vara, beroende på nosgrimma, mellan 1-1,5cm mellan nosrem och nosrygg. Den är visserligen bra tycker jag!

Taget från FEIF: "A space of at least 1.5 cm for Hanoverian/drop or Lever nosebands and at least 1 cm for English/combined nosebands must be kept between the noseband and the front of the horse’s nose (nasal midline)"

Men var ska det sluta? Snart måste alla rida i grimmor, utan sadel eller lös sadelgjord - för det kan vara för hårt spänt, sitter an på ryggrad eller dylikt - nåja, nu kanske jag generaliserade en smula ;-)

Men som sagt, funderar alltså på att rida i "snällaste" varianten av bettlöst. För vanliga bett, 3-delade eller dylikt kan ibland bli lite för rörliga i Teos mun (eller så är jag för rörlig/hård i hand) och med en relativt lös nogrimma så känns det som Bambi på hal is tycker jag. Då kan man ju försöka åt helt andra hållet med en typ bettlös variant och jobba därifrån, ska bli intressant. 

Teo får halva sin grovfoderranson med annat grovfoder nu, mycket bättre foder och det äter han gladeligen och mycket av. Jag hoppas att det gör att han går upp litegrann och känner sig gladare.

Kvastbinding.. Jag tror jag har hittat nytt yrke :-) .. Har bundit två kvastar i stallet då det tydligen är svårt att få tag i dessa. Provade med en och fann det rätt enkelt så jag band en till. Är det förberedelse till Blåkulla månne?? Eller ska jag satsa på detta och sälja på marknader? Vem vet??




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar