torsdag 2 mars 2023

Teo en smula för smal

 Teo har sakta men säkert gått ner under vintern, så pass mycket att nu börjar han se väldigt tunn ut. Vårt hösilage från gården är sannerligen inte det bästa när det gäller protein och jag har pumpat på så mycket protein jag kan med övriga fodertillskott men det verkar inte räcka då han fortfarande går ner i vikt.  Jag har aldrig varit med om detta, att han går ner så mycket. Men visst, förut har jag haft ett mycket bättre grovfoder.  Det lutar åt att jag måste köpa annat grovfoder åt honom, tyvärr. 

De feta siffrorna är det han får och det under är bristen eller det han får för mycket. Som ni ser får han precis perfekt men det verkar ändå inte vara tillräckligt, trots att jag har lagt in extra för svårfödd, tränar mkt.. 

Detta påverkar även hans vilja, temperament och allt annat som krävs under ridning. Han är glad men inte så där jublande glad som han var när Solfari och stoet var här. För då ville han gasa i fullt fräs galopp när jag red, köra full platta tölt men nu.. ligger han på sparlåga. Han vill helst stanna och lukta på blommorna, väldigt ovanlig känsla. 

Jag skulle ha tävlat i helgen men väljer nu att ställa in, för det känns inte ok att komma med en sådan smal häst till tävling som ändå inte vill kämpa. Jag kanske istället får åka till klinik för en liten undersökning, så det inte är något fel på honom.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar