tisdag 5 oktober 2021

Mekanisk grindöppnare

 Jag ser att detta verkar vara något folk letar efter, en mekanisk lunchautomat eller kvällsfodrare, för den kommer upp som mitt populäraste inlägg. Så det är väl dags att uppdatera vad jag använder nu då.

I hagen använder jag en ny automat för mig. Den kallas för Buffe automat och går på vanliga enkla AA batterier. Det som är lyxigt är att man ställer den när som helst på dygnet och behöver inte invänta ett speciellt klockslag för att rigga automaten. Så jag lägger ut lunchens mat kvällen före och riggar automaten. Den öppnar klockan 12:00 varje dag oavsett om jag har riggat den eller inte - så jobbar kroken på att öppna hagen. Jag behöver typ byta batteri 2 ggr på från oktober till maj så jag måste säga att den är väldigt pålitlig.  Enkel att använda, ställ in när den ska öppnas endast EN gång från det att nya batterier är i, kolla någon gång (typ 1 gång/månad) hur mycke kräm det är kvar i batterierna och sedan är det bara att köra på..  Har man fler automat kan man alltså bygga hagar i hagen med automater och sedan ställa in för ett dygn alla fodringar.  Jag använder två trästolp, fjädergrind och så automaten. 

Kan starkt rekommendera denna för hagar och ni hittar dem här: Buffe Automat


I boxarna använder jag mig av Feed-X automater. Anledningen till detta är för att den har en bra "hängkrok" och man ställer in den som en äggklocka. Den är alltså helt mekanisk och fungerar som en äggklocka. Det finns två varianter, en på 12 timmar och en på 6 timmar. Min erfarenhet säger att 6-timmars är mer tålig (plåtlåda med ganska stadig plastinstallation invändigt) medan 12-timmars är mer känslig och har gått sönder några gånger för mig när det har varit kallt och jag har haft den utomhus i hagen - frusen plast, frusit fast invändigt och så har kroken+vridmomentet gått sönder.  Dock är 12-timmars super inomhus, eftersom man behöver inte passa en viss tid innan automat kan riggas.
Så jag har den alltså som en kvällsautomat eftersom jag vill inte vara i stallet och fodra hela tiden. Har ett skynke som hängs upp högt på väggen och det är en trästång fastsatt på ena sidan av skynket och ett snöre. Detta snöre fästs sedan fast i kroken på automaten som sitter i taket och så är maten riggad. Vid ett visst tidslag så släpper kroken taget, skynket faller tillbaka till väggen och hösilaget serveras.
Bilderna var min första prototyp, jag har bättre tyg och snören nu men jaja, det är samma princip.


Med dessa automater så blir det alltså följande arbetspass:
Efter ridning/intag: Lägg ut frukostmat i hagen samt rigga lunchautomaten i hagen och ställa kvällsautomaten i boxen.

Fodringspass: 06:00 frukost (jag släpper ut alla)
12:00 Lunch (automatiskt)
~17:00 intag och insläppsmat i boxar (det gör varje hästägare)
23:00 kvällsmat i boxar (automatiskt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar