lördag 9 januari 2021

Mekaniska grindar

 Vi kan snacka om att jag testar rätt många olika typer av mekaniska grindöppnare. Vi får inte ha strömkabel till hagarna och därför får man bli lite påhittig när det gäller automater, likaså med vattenbaljor. Och eftersom jag inte vill vara i stallet 4ggr/dag så får jag även bli lite påhittig med tanke på mat till hästarna. 

I nuläget släpper jag ut hästarna på morgonen, då får de frukost ute och sedan sköter en automat lunchmaten och så tar vi in hästarna på eftermiddagarna och då får de mat av oss och sedan sköter automater i boxarna kvällskäket. På detta sätt får de grovfoder 4ggr/dag med ca 6 timmars mellanrum.

Jag har 3 stycken 6-timmars automater som är typ som en äggklocka med krok. Funkar väldigt bra, själva kroken kan låsa sig ibland (efter mkt användning) inuti själva metallådan men då är det bara att skruva upp hela alltet och fila lite. Den här har varit ute i ur och skur, från -30 grader till +30grader. Har haft dessa i ca 7 år och de har aldrig strulat - förutom 1st som har varit lite busig men lite filande så funkar den bra nu.


Sedan har jag en 12-timmars i metallåda (den har jag mekat ihop själv från två automater som pajade). Den ser ut som 6-timmars men är en 12-timmars.. Den funkar men är min egna uppfinning.

En 12-timmars i originalutförande. Alltså de här 12-timmars är bra men de är väldigt känsliga tycker jag för kyla. Det är bara plast och små detaljer inuti cylindern och är man lite för hårdhänt så pajar de, vilket en gjorde och därför har jag en 12-h i metallåda. Jag är inte imponerad utan de här fungerar bäst inne i boxen med min hemmakonstruktion för kvällsmat i hösegel.

Men nu har jag köpt en 24-timmars som går på batteri. Man ställer in den på en tid den ska öppnas en enda gång och sedan är det bara att haka på grinden varje dag och så släpper grinden exakt den tid man har bett om. Underbart enkelt och förenklar det hela då jag kan rigga hagen när jag vill på dygnet utan att invänta ett visst antal timmar före öppningstid.  Det enda man måste ha koll på är batteriets kraft så batterier inte är tömda, för då öppnas inte grinden. Den här kan jag inte bedöma ännu eftersom jag bara har haft den i några veckor. 


Med alla dessa automater kan jag faktiskt ställa in så hästarna får käk 4ggr per dag ute i sin hage. En ger jag manuellt, sedan en hage med öppning på 6h, en hage med öppning på 12-h och så en hage med öppning på 18h.. Snacka om lyxigt! 

Automaterna har jag köpt från Feed-x och Buffe Automat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar