måndag 25 januari 2021

Is

 Jag gillar is och snö men när man har en barfota unghäst och en ganska brant backe till och från hagen (eller stallet) så är det inte lika roligt med glansis. För det är vad vi har haft under typ 3 dagar.

Is från grinden hela vägen upp till stallet. Jag har försökt med det mesta, vetflex på hovarna, halkskydd att tejpa på hovar, klämma in honom på den lilla lilla yta mellan isen och hagstaket men tyvärr går det hästar i hagen på vägen upp till stallet och det är lågt staket där så de sticker fram huvuden mot min lilla hingst och sen är det kalabalik. 

Grusa undrar ni?? Gården vill inte grusa och anser att isen försvinner snart.. Och vägen ner är sååå lång så den mängd grus som behövs för att Solfari ska känna sig trygg är på tok för mycket för att jag ska kunna göra det manuellt samt då gården säger nej så får jag inte använda deras grus. 

Visst, jag kan ha grabbarna ute dygnet om men jag gillar inte riktigt detta då jag inte har något lösdriftskjul aktivt just nu och hagen är precis bredvid en trafikerad väg samt det är ju en hingst.. Inte optimalt att ha ute dygnet om för tänk om något händer?? Men inatt fick de vara ute. När jag släppte ut dem i söndags morse så var det full panik på Solfari för att han höll på att gå omkull typ i varje steg pga att han inte fick något grepp om vägen. 

Men jag har bestämt mig. Nu får Solfari skor! 4-håls skor runtom med snösulor. Ja, jag vet att man bör vänta men jag tycker att hästens säkerhet framförallt. Det är viktigare att han inte spänner sig, bryter ben, bryter något annat på kroppen än att hästen är oskodd fram till 4 års ålder. Det blir lite tidigare än planerat, typ 6-9 månader tidigare men sånt är livet.

Skickade sms till bästa hovis igår (söndag) och fick nästan svar på en gång. Han kommer på tisdag och skor min guldgosse.. Underbara bästa hovis! Tänk att jag har haft honom i över 20år till mina och andras hästar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar