tisdag 15 december 2020

Foderknölar

 Teo har haft rejäla knölar under sadeln, s.k foderknölar. Jag tror faktiskt det beror på protein-överskott eller överkänslighet på "hög" nivå av energihögt foder. 

Jag har provat det mesta med alsolsprit, tvätta hästen ofta med hexocil och annat, nu senast rider jag med renskinn. Ingenting fungerar. Men det är en sak jag inte har testat ordentligt. Protein eller rättare sagt borttagandet av protein..

Jag vill ha "kick" på Teo när jag rider så jag ger honom både havre och betfor ca 30min före ridning eftersom jag tycker han är lite slö men jag minns också att förr i tiden pratade man om foderknölar på hästar som fick för mycket protein, dvs havre och betfor..  Båda energikällorna har väldigt mycket protein. Så, nu har jag provat! Teo får bara grovfoder i en månad och om knölarna försvinner så vet jag varför. Knölarna gör varken ont eller irriterar honom men självklart vill jag inte ha en häst med massa knölar på ryggen

Teo har under 2 veckor ungefär fått grovfoder bara och lite morötter. Knölarna har nästan försvunnit!! Han är faktiskt ganska pigg ändå och det enda som har hänt är att han är lite smalare än han brukar vara så jag måste nog öka på grovfodret. Så, det var som jag misstänkte.. Havre och betfor ger honom överskott på protein och han får en allergisk reaktion. Hmm, det är inte så dumt med att titta bakåt i tiden för att inse att man hade nog ganska bra koll på läget förr i tiden..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar