måndag 20 januari 2020

Underbar solig helg

Men vilken underbar helg det har varit! Det blev ingen ridning i fredags och inte heller i lördags, pga att Teo var vaccinerad men jag klagar inte. Lördagen kom föräldrar över och vi tog en promenad hemma hos mig med hundarna och så bjöd jag dem på lunch.  Kvällen tog jag in hästarna och nattade dem.

Söndag morgon var min stallmorgon, så det var till att kliva upp tidigt och åka till stallet. Jag hade planerat en lång härlig dag i stallet med allt möjligt som skulle utföras. Först och främst, släppa ut hästarna medan Teo fick äta sin frukost inne i boxen. Så medan han mumsade på sin mat så mockade jag alla boxar -vi gör så, min stallkompis och jag, vi mockar varandras boxar på helgerna för att vi ska kunna (om vi vill) vara riktigt lediga under dagen.. Jag fixade vatten i boxarna, la in foder för insläpp och hängde upp hösilage i automaterna för kvällsmaten, sopa stallet.

Därefter borsta Teo, sadla, tränsa och ut till ridvolten. Tränade lite enkelt, skänkelvikning, inte hänga i handen (m a o lätta på handen Anna) och flytta bakdel, rida små volter.

Efter en stunds träning så avslutade vi och så fick han gå ut i hagen. Själv dunkade jag vatten, rengjorde våra isolerade utomhusbaljor, fyllde på med nytt rent vatten och så vidare till hösilageplatsen där jag vägde upp allt hösilage för veckan medan jag njöt av solen, hästarna som lekte i hagen och bara.. ja.. bara var i stunden.

Därefter stolpa lite trästolp eftersom man vet aldrig om vårt planerade hopsläpp med Solfari, Teo till resten av gänget kommer fungera och då vill jag vara förberedd med extra-hage plus grind så att vi inte står där och måste meka hage i frusen mark.. 

Lite promenader med Ida blev det också runt stallet.. Underbar morgon och förmiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar