måndag 24 september 2018

Teo är ingen morgonhäst

Teo är sannerligen ingen häst man gärna rider på morgonen. Han är stel, ovillig, stum och har absolut ingen lust att jobba. Hans bästa tid är på eftermiddagen, efter en härlig dag i hagen med kompisarna. För i söndags morse red jag och min stallkompis ut på våra killar. Jag märkte direkt att det här kommer bli kämpigt. Teo ville trava, galoppera, inte jobba med mig men gärna mot mig. Ur form, ville inte ge något av sig själv. Varför lär jag mig inte?? Jag är en morgonmänniska men inte min häst - måste ge honom tid i hagen före ridning..

Likaså det här med longeringen. Teo verkligen ogillar longering. Han verkar inte förstå syftet med att longeras. Varför springa runt runt människan när man lika gärna kan stå still?? Han ger inget av sig själv, motvilligt kan han trava men allra helst står han still. Jag får jobba som tusan för att han överhuvud taget ska galoppera men han själv bara slaskar fram i seeegt tempo.

Näe, i framtiden, om jag ska välja mellan longering eller vila, så får det bli vila. För det gör ingen nytta med longering på det här sättet.



Ida blev klippt i helgen av mig. Höstens sista kortkorta frisyr tror jag. För nu börjar det bli kallt ute och hon kan inte vara så pass kortpälsad när vintern kommer. Hon hatar att det här med klippning. Darrar, sänker huvudet, tycker såå synd om sig.

 
Badning är heller inte roligt..
 
Men föning.. Det bästa hon vet.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar