onsdag 5 september 2018

Maskkontroll gjord

Då var maskkontrollen gjord och vi har fått tillbaka provsvaren.. Otroligt snabba på maskkontroll.se. Jag skickade in proverna i måndags och fick svaren på tisdagen, eftersom jag inte valde att göra någon odling.

INGEN av hästarna behöver avmaskas!! Tjohoo..
 
Visst, det beror på vilken bajsklutt man väljer och allt är en liten fingervisning på hur mycket maskar de egentligen har men vi väljer att inte avmaska. Eftersom hästarna kommer gå kvar i samma hage året om så anser vi att det får vara. Vi kommer ändå kolla masken igen i vår och ligger de högre än de har nu, så får vi avmaska de som behöver det
 
RH hade 275 epg, M hade 300 epg och Teo + Kjartan hade under 25 epg.

 
Kjartan!! Under 25Epg. Han har alltid varit låg på mask eller hamnat på 0. Jag tycker det är fascinerande. Han verkar ha en motståndskraft mot maskar som jag aldrig har sett. Imponerande.
 
Nu funderar jag på att mocka ihop allt bajs i hagen, rätt stor hage men det är värt att göra något åt hagen. Jag har sett på grannstallet att de mockar ihop allt bajs till en stor hög, som sedan tas bort när tid och ork finnes. Det borde bli enklare än att gå med en skottkärra uppför och nerför en backe, högst upp på backen finns vår dyngstack vid stallet.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar