torsdag 20 september 2018

En liten tävling till ;-)

Äsch, det blev en liten tävling till, en inofficiell tävling. På Stångberga i Brottby, vilket är ca 15 minuter från mitt stall med transporten. De har en ridhustävling i de "lätta" klasserna och unghästar, så jag övertalade min stallkompis att prova på också.

Så vi båda ska tävla fast i olika grenar. Jag tar V5 (valfritt tempo tölt, trav, skritt, galopp) och hon väljer unghästklassen där man då får välja 2-3 gångarter som man vill visa. Det blir kul. Lite enkelt och roligt.

Teo mår för övrigt gott och likaså Kjartan och de andra pållarna. Vi har kommit in i en bra rutin min stallkompis och jag.. När ngn av oss inte kan komma så mockar vi självklart åt varandra och gör allt stalljobb. Det ska vara enkelt för oss att driva vårt lilla stall och samtidigt inte köra slut på oss. Jag vet inte hur ni andra gör men vår rutin är ungefär så här:

05:30-07:00 Lägga ut hösilage i hagen som är preparerat i påsar vid hagen,  frukost och rigga lunchautomaten om det behövs (nu äter de inte lunch eftersom det finns så mkt gräs i hagen att plocka med). Täcke av/på (om det behövs) och sedan ta ut samtliga hästar. Sopa stallgången, sätta betfor och åka vidare.
Någon gång mellan 15-19: Fylla på vatten i boxarna, lägga in insläppsmaten, rigga kvällsautomater i taket (så de öppnas vid 23). Ta in hästarna, ta på/av täcken (om det behövs), känna igenom dem. Göra rent vattenbalja vid hagen, fylla på vatten.
KLAR!

Vi gör exakt likadant på helgerna förutom då att vi väger veckans hösilage-mängd på söndagar och placerar alla påsar på korrekta platser så det blir enkelt för oss under vardagarna. Smidigt..

En av de stora hästarna tas bort idag. Hästen dök upp under vårkanten till vårt stall men fick tyvärr återfall av fång och sedan har sjukdomarna rullat på om vartannat. Fång, hovböld, överansträngning i ben från gammal skada, hovbensförsänkning osv osv.. Ägaren har kämpat hårt men hästen har haft väldigt ont i sina ben. Nu togs beslutet att ta bort hästen och det görs idag. Tråkigt men jag tycker det är helt rätt. Ibland får man bortse från sina känslor och inse att hästen faktiskt lider av att leva. Ägaren bad oss att hålla oss borta från stallet mellan en viss tid idag och det respekterar vi, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar