måndag 4 juni 2018

Många strukna på tävlingar

Något jag har noterat både förra året (2017) och det här året (2018) är att vissa tävlingar blir fullbokade på väldigt kort tid. I och med att de fylls så snabbt så anmäler sig folk väldigt tidigt, typ när tävlingen läggs ut för anmälan och så allt från 1 timme till 1 dag så är tävlingen full och alla måste betala sin anmälan eftersom annars gäller inte anmälan. Det har blivit lite bättre det här året men ändå..

Men.. det jag också noterar är att rätt många stryker sig precis före eller under tävlingsdagen. Det ser jag på resultaten som läggs ut på t ex Facebook. Att man stryker sig tycker jag att man har sin fulla rätt till, där behövs ingen förklaring utan vill man stryka sig så stryker man sig. Det här gäller rakt igenom alla tävlingar, nationella (öhh, nivå 1) till klubbtävlingar (är väl nivå 4?)..

Men faktum är att väldigt många verkligen vill tävla och inte kan tävla pga fulla tävlingar och som sedan ser resultaten, där då mer än hälften i vissa klasser har strukit sig.. det kan inte kännas ok. Jag tycker själv att det inte känns ok, när jag ser tävlingar jag skulle vilja tävla på men som jag inte hann anmäla mig till och så är mer än hälften strukna på själva tävlingsdagen.
Vissa klubbar organiserar reservlistor och har de öppna rätt länge och jobbar stenhårt på att fylla alla klasser men det krävs rätt mycket från tävlingsgruppen, så jag förstår att det kanske inte är det enklaste.

Men.. jag tycker det är extremt tråkigt att det inte går att lösa på något enklare sätt.. T ex att man har reservsystem i Icesale eller Indta.2 där en strykning innebär att den som står som reserv nr 1 får ett automatiskt mail/sms att en plats är ledig och vill man ta den?? Så får man typ 4timmar på sig att välja en kryss-ruta "ja" eller "nej" och väljer men "nej" så hoppar den till nr 2.. osv osv..
Detta kräver dock att de som stryker sig är duktiga och verkligen stryker sig före tävlingsdagen.

Eller behöver anmälningsavgiften bli högre och så får man betala en startavgift typ 1 vecka före start, som man gjorde förr? Har man inte betalat så förlorar man sin plats? Och anmälingsavgiften, eller en del av den - återbetalas efter att startavgiften betalats?? Jag vet inte..
Tydligen svider det inte tillräckligt mycket i plånboken i nuläget med anmälningsavgiften för att det ska ge effekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar