måndag 18 juni 2018

Jag gillar inte somrar

Jag har nog aldrig gillat sommar och gillar det inte det här året heller. Det är så mycket stök och bök med gräset i hagen och insekterna och hård backe.

Insekterna är massvis och är det inte knott och mygg så är det bromsar. Särskilt Kjartan hatar bromsar och kan springa i hagen tills han stupar om han inte har täcke och flughuva med öron på sig. Vilket leder till att det blir lite varmt för honom - men så länge han är nöjd så är jag nöjd.

Vägarna, eftersom jag rider mestadels på grusvägar, är stenhårda och ger ingen stötdämpning för hästarna när de slår ner med hovarna. Så risken för skador är större just nu.

Värmen!! Det är så infernaliskt varmt att rida på dagen när det är som minst insekter och att lämna Ida i bilen när jag rider är uteslutet, så hon hänger oftast med i min väst. Vilket då leder till supervärme för mig och jag kan inte riktigt träna på det sätt jag vill, även om jag både töltar, travar och galopperar med Ida i västen. Ja, det är en säkerhetsrisk, jag vet.. men vad gör man??

Och så det förbaskade gräset.. Antingen får hästarna för mycket mat så de blir feta eller så riskerar de att få fång. Eller så får de lite bete, blir aggressiva och betar sönder hagen så den blir lerig på hösten. Gaahhh!


Nu har vi mekat runt på det ena efter det andra sättet. Kjartan behöver massvis med mat, så han stoppas in i lunchhagen (som är proppfull med gräs) på morgonen och sedan ställer jag lunchgrinden så att Mestur och Teo kommer in dit efter 6 timmar och kan beta i ungefär 4 timmar.. Lille Robin (ponny) som har ätit lite väl mycket mat och ligger dessutom på fångrisk (tjock svullen mankam) leder jag upp till boxen på morgonen och riggar lunchautomat i hans box, så han får 0,5kg hö mitt på dagen.  Jag längtar till hösten när det är lättare med maten....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar