tisdag 19 juni 2018

Handhästar, Strykkappor

Igår skulle vi prova något nytt för min stallkompis och hennes häst, vi skulle handhästa! Så vi sadlade våra pållar och så träns/grimma på Kjartan och Robin Hood som skulle gå som handhästar.

Det blev en show för mig!! För varken stallkompis eller hennes häst Mestur har nog jobbat med handhästar, inte heller verkar Robin ha gått som handhäst. För Robin ville bara ligga vid svans, Mestur tyckte det var obehagligt och stallkompisen hade inte kontroll över repet som höll handhästen, vilket ledde till att repet dunkade Mesturpå baken och han blev skräckslagen.. Det slutade med att stallkompis fick släppa handhästen medan Mestur stod och studsade på bakbenen.. Haha!! Allt gick bra dock men då fick jag ställa upp..

Satt av, tog lille Robin Hood, satt upp igen (med Ida i västen) och så tog jag Kjartan på min vänstra sida och Robin Hood på min högra sida om Teo. Kjartan kan det här och låg perfekt vid min fot men Robin tyckte att han skulle komma undan genom att hänga i grimskaftet. Det var bara till att hålla emot och driva med spö. Efter ungefär 500 meter så fattade Robin var han skulle gå och sedan var det bara att rida på. Tölt, skritt på Teo och skritt,trav för Kjartan & Robin Hood.  Robin försökte att bita Teo en gång men det fick han bassning både från mig och Teo, så det lät han bli att göra någon mer gång.

Kjartan till vänster om mig, Theodór rider jag och Robin Hood till höger om mig. Mestur ser man huvudet på eftersom stallkompisen rider honom och fotar.
 
Jag är mäkta imponerad av Teo och hans lugn, även när det händer saker runtomkring honom. Duktiga, DUKTIGA Theodór - han är sagolik!!
 
Jag noterade också att Teo slår sig bak. Alltså att han smäller ihop bakbenen så pass mycket så det blir skador på kotorna. Jag har hört det några gånger när jag har ridit men trott att det har berott på att han var obalanserad men jag har även sett på filmer att han inte riktigt vill ta för sig bak..
NU förstår jag varför - det gör ont på benen!! För han har faktiskt sår på båda kotorna.. Så numera blir det strykkappor bak.. och kanske fram (för jag hör lite sånt fram också)..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar