torsdag 31 maj 2018

Träning i min ensamhet

Eftersom min stallkompis hästar är lite lätt skadade så fick de vila igår, så jag blev faktiskt helt själv i stallet. Rätt skönt och samtidigt rätt tråkigt. Skönt, för då kan man ägna sina tankar helt och hållet för sig själv och sköta hästarna i lugn och ro, inte tänka på någon utan bara vara där och nu.. Tråkigt eftersom jag är själv ändå rätt mycket hemma och gillar att skratta, få energi och ha kul med min stallkompis - som jag oftast har.. Jag har tänkt på det - jag skrattar otroligt mycket numera i stallet.

Eftersom storstallet knappt har några inackorderingar kvar.. och de som är kvar verkar inte rida utan har medryttare som dyker upp lite titt som tätt, så är det ofta så att det är jag och min stallkompis som är i stallet medan alla andra lyser med sin frånvaro.. 

Så Teo och jag tränade på volten, den mjuka volten som dammar något otroligt. Tråkigt att man inte kan skrapa av ca 2-5cm av gruset så volten blir lite mer komfortabel att rida på men gårdens ägare anser att ridvolten ska vara så här.. kanske har de rätt, jag är ingen expert - den kanske lägger sig inom något år till men just nu är den lite för mjuk och har varit så länge.
Men hästar ska klara de mesta underlag så det är bara att köra på!! 

Vi övade skritt, öppnor, volter, tölt, flytta bogen, mjuka upp, böja, bända, stretcha kombinerat med långa tyglar och skritt.. Gick väldigt bra, kändes helt ok och jag kunde ha ridit hur länge som helst.. Vädret var perfekt, vinden blåste och kylde ner men ändå sken solen och det var säkert runt +25 grader. Efter 40-50 minuter insåg jag att jag måste sluta..  Sadlade av, tränsade av och slängde ut honom i hagen direkt. Släppte ut alla andra efteråt och så åkte jag hem. supernöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar