fredag 25 maj 2018

Dyr sport

Jag skrev i mitt tidigare inlägg om att jag har tackat nej till den nya hästen som jag kunde få låna. För det är dyrt med hästar, det kanske inte alla tänker på för man är så van med hästar. Men det är dyrt!

Hästar kräver försäkring och ofta har man hästar försäkrade för den summan man har köpt hästen för. Beroende på hur mycket man väljer till livförsäkringen så är den summan olika men för mig är den väldigt hög, för jag har en väldigt hög försäkring. Jag ska vara öppen: Min försäkring är ungefär 11 000kr per år.

Sedan tillkommer då hovslagaren. Detta behövs var 5:e till var 8:e vecka och för mig är det mestadels var 6:e vecka. Vanliga skor men sulor på sommaren och snösulor med 4-håls brodd på vintern. Så ca 12 000 per år.

Och så har vi stallhyran. Nu står jag i ett billigt stall (kollektivt i Stockholms-trakten) och jag gör allt jobb själv tillsammans med min stallkamrat så den hamnar på 16 200kr per år.

Foder och strömaterial ska ju hästen också ha.  Det går åt ca 0,5 stor ensilagebal (150kg) ungefär från september till april och så ca 2 spånbalar per månad, september till april. Det är med andra ord i runda slängar ca 3 500 per år. Och så kanske lite gott-gott som är havre och betfor, ca 500kr per år.

Vaccination, botulism: 750kr/år

Så vad hamnar vi på?? 11 000 + 12 000 + 16 200 + 3 500 + 500 + 750 = 43 950 per år.
Det blir då ca 3 700 kr per månad för min häst.

Det här är bara summorna för att hästen ska få allt som krävs för att hästen ska må gott och jag följer då lagen gällande skötsel för hästen.
Sedan tillkommer övrigt som material till hästen (träns, bett, sadel, täcken) och har man otur tillkommer då sjukvård som t ex veterinärvård, lindor, medel osv. Lite kurser kanske och en del tävlingar..

Så, det ÄR dyrt med hästar.. Jag skulle nog aldrig klara av att ha hästen stående i fullpensionat, alltså där man betalar stallhyra på 3000 - 5000 kr för det tillkommer alltid vissa kostnader, som hovis, försäkring osv.

Men det är förstås värt det - jag skulle inte vilja leva ett liv utan hästar, men man har valmöjligheter. Man kan välja billigare stall, annat foder, annat strömaterial och det finns billigare hovslagare, man kan även sänka försäkringen genom att minska livförsäkringsdelen.. Så visst, man kan komma ner till kanske ca 2500 kr, de som har eget stall kanske kommer ner lite billigare men vissa saker ska ju alltid betalas som el, reparationer av stallet, vatten osv.

Finns inte en endaste chans till att jag slutar rida!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar