måndag 28 maj 2018

Tjocka och Smala hästar

Då hände det som jag inte ville skulle ske, flocken är uppdelad i två flockar, tyvärr. Kjartan är en smal kille och behöver massa gräs, han behöver massa massa gräs i 24 timmar medan ponnyn i flocken är en lättgödd kille som bara tittar på gräset och blir tjock.. Tyvärr får han också svullen mankam vilket är en av de första varningarna för fång - så vad ska man göra?

Jo, vi har delat hagen i två delar. En "mager-del" och en "tjockis-del", vilket senare kommer bli lunchhagen inför hösten, vinter, vår. Mager-delen går då tjockis-ponnyn samt ägarens andra häst och i  tjockis-delen går då Kjartan och Teo - inte för att Teo behöver gå upp mer i vikt men jag vill gärna att Kjartan har sällskap i hagen.

En isis äter på 24 timmar en mängd som motsvarar ca 7kg hö. Teo äter snabbt, vansinnigt snabbt,  så jag misstänker att han äter runt 10-12 kg per dag eftersom han går upp. Kjartan däremot äter långsamt så jag antar att han äter i runda slängar gräs som motsvarar runt 5kg hö.

Teo väger nu också runt 370kg, i höstas låg han på 350kg.. Visst har han blivit större, tror han är runt 148cm numera och visst har han fått rejält med muskler men det är rätt svårt att känna revbenen numera, vilket tyder på fet häst. Jag får helt enkelt rida mer. I värsta fall får jag växla hage för Teo mellan mager- och tjockis-hage..  Det är nog rätt bra också att dela upp dem då Teo har blivit lite för kär i de två andra hästarna, han gnäggar och stökar när jag rider ensam - det tolererar jag inte.

Det är inte lätt det här med olikgödda hästar men Kjartan ska ha det drägligt sitt/sina sista år. Han är viktigast men även den lilla ponnyn är viktig.. Så vi gör det som är bäst för båda hästarna och ungdomshästarna får helt enkelt bara hänga med.
Vi får se vad som sker.. Solen bränner sönder gräset också, så kanske måste vi öppna hela hagen snart i alla fall och slå ihop flockarna igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar