måndag 5 februari 2018

Jag har anmält mig till tävling!!

Jamen nu är det "kors i taket" eller "äntligen!!".. För jag och Teo ska tävla!! Den 22 april ska vi prova på en Geadingakeppni på Husbyöhn för Stormurs regi. Vi är inte alls redo, enligt mig, men jag känner att han börjar bli starkare och mer tävlingstaggad - särskilt nu när vi har en kompis att rida tillsammans med så.. jag kände..varför inte?

Vi har anmält oss till en B-flokk eftersom flygande pass har vi inte ens börjat träna på.
B-flokk innebär att vi ska visa:
1 långsida kort tempo tölt
1 långsida trav
1 långsida galopp
1 långsida ökad tölt
½ - 1 långsida skritt
och så 1 långsida valfri gångart

Det blir sammanlagt 3 rundor på banan. Teo har inte riktigt det steg som krävs för kort tempo tölt eller ökat tempo tölt så jag tror inte vi kommer få så höga poäng, kommer max bli runt 7,0 eller nåt men jag hoppas att vi sköter oss och att han har roligt. 8,10 är SM-kval nivån och för att komma dit måste man ha herrejösses bra tölt, både kort och ökad, vilket vi inte alls har. Brana & jag låg på runt 8,30 som max och det var några år sedan - numera är alla ekipage så mycket bättre.
Men det är bra att öva och enklare att öva på hemmaplan än åka långt bort.

A-flokk är flygande pass istället för ökad tölt, annars typ samma.

Längtar till april nu då.. och ja - vi tränar.. för fullt för att bli så perfekta vi kan inför tävlingen.

1 kommentar: