torsdag 29 juni 2017

Vinterplanering

Kanske låter osannolikt men jag har redan börjat planera inför vintern med hästar, foder och sådant. Tiden går fort och jag tänker inte stå där helt oförberedd när kylan och snön kommer. Man vet aldrig vad det kommer bli för sorts vinter - en sån där mesig halvregnig småkall och inge snö vinter som förra året eller en rejäl vinter med massa snö och runt -30 grader.

Vinterhagen är faktiskt redan klar - de har sin lunchhage där med automat (woho, för automater) och isolerade vattenbaljor som håller ett år, sen måste jag nog bygga en ny..

Hösilage köper jag från bonden, hela balar så den biten är också riggad..

Det jag skulle vilja ha är hö-häckar inne i hagen, så maten slipper ligga direkt på marken men efter att ha provat både lådor och häckar så ger jag upp.. Hästarna puttar ut allt käk ur lådorna och så hamnar allt på backen ändå - så nu får de äta från marken, vilket egentligen är så de är vana vid och byggda för att göra.

Eftersom stallet är ett gammalt stall som lätt blir varmt så lär hästarna rakas i år igen och alla vintertäcken är tvättade och klara för vintern - så de kan få dem på sig.. Ja, mina går med täcken på vintern, mycket för att stallet som sagt är varmt (och ibland fuktigt)  och då rakar jag hästarna samt att hagen är liten och oskyddad och så har jag en gammal gubbe - som fryser lätt.
En mammut som tränas och blir svettig,  kan inte stå i ett stall som håller runt +10 till +15 grader inne, då kommer mammuten inte torka eller svettas mer i stallet och då löser man det genom att raka mammuten..

Teo har sin automatiska grovfoderpåse i boxen och Kjartan har sin också redo. Jamen då så..

Med andra ord behöver jag bara komma 2 gånger per dag:

1. När jag åker TILL jobbet.. Då släpper jag ut mina i hagen där frukosten är serverad och riggar lunch-automaten så de får lunch av automaterna ca 6 timmar efteråt.

2. När jag åker FRÅN jobbet.. Då mockar jag, tar in hästarna, ger dem insläpps-mat, rider, väger hö, dunkar vatten.. Sedan sätter jag igång automaterna i boxarna och så får de kvällsmat av automaterna, några timmar efteråt.

Det är så skönt att redan nu vara klar inför vintern.. Nu kan jag bara fokusera på träning..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar