onsdag 21 juni 2017

Träningshäst..

Peter tyckte att jag skulle börja ta in träningshästar eftersom.. tja.. inte vet jag varför. Jag har haft några träningshästar under åren men tycker det blir så konstigt med träningshästar.
¨
En mycket vacker träningsdam jag hade några månader. Henne hade jag gärna behållit.

Jag gillar att rida och jag tycker det är bra med hjälp från tränare när det säger stopp men oftast är det ekipaget som behöver hjälp, inte bara hästen. Om det nu inte gäller unga hästar som behöver ridas in, där är det inte dumt med lite inridningshjälp. Men att lämna hästen till en tränare i 1-2 månader för att sedan lämnas tillbaka till sina gamla rutiner - det blir lite konstigt tycker jag. 

Visst, om man har problem med hästen kan det vara värt att spendera de där tusenlapparna det kostar per månad men om man förväntar sig underverk på bara 1-2 månader så tycker jag att man överskattar tränarens förmåga. Det är ekipaget som behöver tränas, inte bara hästen. 


Nu är jag väl medveten om att jag skriver bort mina egna chanser till att ha träningshästar men jag tycker hela konceptet med häst på träning är lite konstigt. 
Det är som att "hotta" upp sin gamla bil till en racerbil - du, som förare, kan ändå inte köra på racerbana för du har inte kunskaperna och då skruttar ni fram där på de grusiga vägarna i 30km/h.. Du behöver ju också bli en racerförare och tränas för att kunna köra den där racerbilen, så varför inte tränas tillsammans?


Däremot kan jag mycket väl tänka mig att låna en häst en längre tid och tävla/träna. Det konceptet låter mer vettigt i mina öron. 

Använda någon annans häst som har potential och tävla hästen åt någon annan. Det ser jag många som gör, ägare som inte vill tävla eller inte riktigt har potential att ta fram det där extra hos hästen..  Det tar ungefär 9 månader till 1 år för en tränad häst att bli riktigt tävlingsklar med korrekt träning och rutiner men sedan är det tävlandet själv också. Det tar nog några säsonger innan man är "där" på banan också med höga poängen, dvs om hästen har det där lilla extra. Noterar många duktiga ekipage som försöker kvala upp till elitnivå men det krävs en stunds tävlande innan de kommer dit, så enkelt är det inte.

Det här är en häst jag tävlade åt någon.. Otroligt trevlig häst men tyvärr har han gått bort nu efter tragisk olycka i hage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar