måndag 26 september 2016

Peter-kurs

Jag har varit på kurs!!! Wohooo, vilken lycka att bara få träna med likasinnade hästnördar och få inspiration, snacka med folk, titta på alla fina ekipage och bara njuta med sin häst utan bekymmer. Underbart!!

Så, då tar vi hela dagen då. Tog in Teo från hagen på morgonen och satte på skydden och så var det dags för lastningen. Han har lastats en del i sitt liv men tycker ändå det där med ramp och sånt är en smula.. tja onödigt.. så ett litet stopp blev det på rampen. Men med lite trugande med hö (han verkar inte gilla hästgodis) och lugn och ro så klev han snällt in i transporten. Naturligtvis hängde mamma med på kursen för även hon har saknat det här med hästeriet..

Väl framme - efter lite felåkande - så togs han ut och släpptes ut i besökshage där han lugnt och fint kollade läget och började sedan äta. Skönt med lugn häst i hage :-) Ni som vet hur Brana var, vet vilka bekymmer jag har haft förut..


Sedan var det bara att installera sig framför paddocken och glo på alla ekipage. Väldigt kul att se olika nivåer på ekipagen och jag bara sög åt mig all information som Peter gav ekipagen.
Naturligtvis fick jag berätta om och om igen om Branas historia för de som frågade (det gör jag så gärna, prata är bra - det bearbetar sorgen) och det var faktiskt många som var nyfikna..

Och så var det dags för oss då. Han var lite orolig över att lämna hagen och vimsade omkring lite när jag sadlade men han är ju ung och det här var vår första gång ute på egen hand, så det är inget konstigt. In i paddocken och så berätta för Peter om lille Theodór.

Jag fick lära mig mycket om Prins (Teos pappa) och även om personen som har ridit in Teo, vilket var extremt matnyttigt. Nu vet jag lite mer och förstår lite mer om Teo's beteende.
T ex att Prins-avkommor är ofta stora, med stort steg och det gäller att förvalta detta i lagom takt så att  hästen inte tappar lust, kunskap och steg.

Vi skrittade runt lite, travade lite, galopperade lite och jag kan lugnt säga att Teo var på hugget. Han tyckte det var extremt kul med massa hästar överallt och hästen som tränades med oss var också rolig eftersom han töltade omkring hela tiden.
Vi fick öva lateral skritt, inför tölten och det var något vi skulle fortsätta med hemma. Sakta, lugnt och absolut inte stressa fram tölten men vi skulle fokusera på TÖLT först och främst. Om man stressar denna lilla pålle för fort kan det bli så att han stänger av, tappar steg, börjar vixla eller blir ojämn i baksteget och det vill jag verkligen INTE.

Efter sisådär 20 minuter så var jag nöjd och avbröt lektionen. Man ska minnas att jag sitter på en unghäst som får uppleva mycket nya saker hela tiden och ska vara lika pigg och fräsch i slutet som han var i början. Jag klappade om honom och tog honom till hagen igen.

En liten bild tagen av Annah från MarmaTorp. Ja, jag är superfokuserad, Teo är lite för indragen i halsen och verkar vara lite för kort i steget men som sagt - vi var väldigt taggade..

Lektion 2 var ungefär likadan. Jag travade, galopperade lite - för att blåsa ut lite överdriven energi Teo hade i kroppen - och sedan var det denna laterala skritt igen. Och så avslutade vi med trav igen, då hade vi ridit 15-20 minuter.

Jag frågade även om han trodde att Teo var en 4- eller 5-gångare.. Det kunde inte Peter se, men både han och jag tror att Teo är en 4-gångare..Men man vet aldrig, sa Peter.. Ibland dyker passen helt plötsligt upp och Teo kan mycket väl vara 5-gångare..

Fick mycket goda råd och tankar från Peter samt den underbara slutklämmen:
"Hästen är mycket fin, grundgångarterna ligger på höga poäng och OM du får till tölten - det är alltid en risk med en 4-åring - så kommer det bli en mycket flott häst det här. Du rider så bra och är så strukturerad så jag har stora förhoppningar om er"

Jag känner mig så energifylld med glädje över denna underbara kille och tycker att vi båda växer varje dag. Teo växer dessutom på höjden just nu så den här veckan ska han få vila.. och tänka..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar