onsdag 27 augusti 2014

Hästar är hästar....

Jag blir alltid lika förvånad över hästägarnas debatt om hästar i hagen.. Om en häst blir skadad i hagen ofta med samma flock men inte skadad med en annan flock så händer det att hästägarna känner sig skyldiga. Jag förstår inte varför..
Dessutom kommentarer som att "en häst ska få vara häst" förstår jag inte heller.. Dagens hästar är inte som vildhästar där alla hästar går tillsammans och de som inte passar flocken blir utstötta och får hitta en annan flock utan dagens hästar är träningsmaskiner där man ofta placerar valacker i en flock och ston i en annan flock, utan att de ens får en chans att välja själva.. Vill vi ha det som "förr i tiden" kan vi lika gärna ta av skorna på hästarna, låta de springa vilda i naturen utan staket.. Men så fungerar inte samhället nuförtiden. Vi vill inte ha skador på våra dyra träningsmaskiner, det är rätt förståligt..

Vi har placerat ett gäng hästar i en flock och tror att de ska komma överens men det är inte alltid så.. Ofta ser man hästar i en stor flock bilda småflockar för att de har sin hierarki och är mer nöjda med vissa individer. Att en häst då ofta blir skadad i en flock betyder inte att hästägaren är dum eller att hästen som kanske skadar är dum utan det är helt enkelt så att flockmentaliteten är inte stabil. Det blir fel i hierarkin.

Om min Brana hade varit skadad ofta med en flock så hade jag tagit ut min Brana och hittat en annan hage och en annan hästkompis åt min dam. Så enkelt är det.. Det är varken flockens fel, mitt fel, de andra hästägarnas fel eller något fel alls. De funkar bara inte ihop.. Rätt enkelt enligt mig.

Men det är som alltid svårt med många hästar och många ägare med starka åsikter, det förstår jag. Jag har ju rätt starka åsikter själv..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar