söndag 21 april 2024

Träningshäst, Teo och rigga inför vintern 2024/2025

 Träningshästen och jag jobbar på. Mycket att tänka på när jag rider denna häst för den har lagt till sig med en del felaktigheter, som sannerligen går att reparera men det tar lite tid. Och så blir det ännu tydligare för mig att jag också har lagt till med felaktigheter, så jag får verkligen repetera på mina grunder. Mycket matnyttigt för mig. Det är det där med yttre tygeln, svänga inåt med ytterhjälper och inte hänga i inre hand - eftersom hästen känns stum i inre sidan så blir även ryttaren stum och så hamnar man i en dålig spiral - så jag blev tvungen att ta några steg tillbaka, se över min ridning, min känsla och så börja om igen. Nu börjar det likna något efter jag hade ridit hästen igår, men som sagt, det krävs väldigt mycket känsla från  mig och repetition. Jag har blivit en riktig slarva när det gäller korrekt ridning och det blir jag snabbt påmind om när jag tränar den här hästen.

Vilket då gör at Teo går extra bra just nu eftersom jag är så fokuserad på att rida rätt. Han är en riktig läromästare och gör man inte rätt på honom, så går han inte så bra som han kan göra. När man väl rider honom rätt.. mmmm, vilken pärla han är. Idag gick han så där vansinnigt bra som bara han kan göra.

Jag har börjat planera inför vintern också. Ska bygga några isolerade vattenbaljor, ställa upp lite bättre lunchhagar osv Men det blir sommarjobb för mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar